Wednesday, March 29, 2017

Относно значението на принципът за континуитетът в историята

Относно значението на принципът за континуитетът в историята

(.. покажи всичко ..)  (.. скрий&свий всичко ..)  .. to the bottom ..


Относно значението на принципът̌ за континуитетът̌ в историята


▼▼   1. Прѣдисловие    (.. скрий го ..)   (.. покажи всичко ..)

  • Думата континуитет (continuity) се прѣвеђа непрѣкѫснатост или пък по-скоро приемственост (succession).

  • Прѣди да продължите, изслушайте (за около 4 минути) нѣ̋колко стиха от Епосът̌ на Гилгамеш в интерпретация на съврѣменен артист.

  • Епосът̌ на Гилгамеш е добра илюстрация на тезата. Текстът̌ е отпрѣди пет хиляди години. Може би това е най-стариът̌ извѣстен художествен текст на човѣшки език.

  • Добрѣ би било да хвърлите един поглед и на книгата на мъртвитѣ на дрѣвнитѣ египтяни. [..Покажи/Скрий..]

  • Книгата на мъртвитѣ на дрѣвнитѣ египтяни е с нѣ̋колко вѣка по-стара от Мойсеевото петокнижие: първитѣ книги на Християнската Библия. И книгата на мъртвитѣ на дрѣвнитѣ египтяни, и Християнската Библия сѫщо така добрѣ илюстрират тезата.

  • Защо това е възможно. Защо Месопотамия и Египет, пък и дрѣвна Гърция могѫ̨т да се считат за люлки на нашата цивилизация, а днешнитѣ ни територии на Балканитѣ не могѫ̨т. Защото ние тук нѣ̋маме текстове по-стари от 15 вѣка. Ние знаем как е звучал нашиът̌ език 15 вѣка назад, но нѣ̋маме прѣдстава как е звучал по-рано. Ние знаем кои езици сѫ звучали по Нашенско 15 вѣка назад, но нѣ̋маме прѣдстава кои езици сѫ звучали по Нашенско прѣди двѣ хилядолѣтия.

  • И тъй, важното е приемствеността и континуитетът̌. В есето си, озаглавено "Принципи на моитѣ възгледи за минѫ̨лото", съм включил слѣдното сѫђение: "Принцип за историческиът̌ континуум: ако нищо не знаем за дѣдитѣ си, то за прадѣдитѣ си знаем още по-малко."

  • Сега ще развиıѫ̨ този принцип и ще Ви покажѫ̨ как приемствеността помага за изясняването на историята на Египет и Месопотамия.

  • Принципът̌ на историческиът̌ континуум отхвърля възможността да започнем направо от врѣмето отпрѣди пет хиляди години. Затова ще започнѫ̨ от "мрачното” европейско срѣдновѣковие.

  • Хората тогава сѫ живѣли изключително във религията и за религията. Християнската Библия, ислямскиът̌ Куран и юдейскиът̌ Талмуд - това сѫ били четенитѣ и прѣписванитѣ книги. Изучавали сѫ гръцки език не толкова заради Платон и Аристотел, а заради Християнската Библия. Изучавали сѫ еврейски език заради оригиналнитѣ текстове на Ветхиът̌ завѣт. Оригиналнитѣ текстове на Ветхиът̌ Завѣт сѫ били изучавани и разнищвани и от християнски, и от еврейски срѣдновѣковни учени. Изучавали сѫ и арабскиът̌ език, за да четѫ̨т куранът̌ и да участват пълноцѣнно в религиозни диспути. Имало е хора, които знаѣли евангелскитѣ текстове наизуст. И сега може да има такива. Сега със сигурност има хора, които знаıѫ̨т куранът̌ наизуст.

  • В заключение, познаването на латинскиът̌ език, на гръцкиът̌, на еврейскиът̌, на арамейскиът̌ (и на арабскиът̌) не е било загубвано в срѣдновѣковна Европа, и досега това не е загубено.

  • (.. скрий го прѣдисловието ..)   .. към началото ..

▼▼   2. Разчитане на дрѣвно-египетската писменост  (.. скрий го раздѣлът̌ ..)  (.. свий го ..)  (.. разгъни го ..)  .. към началото ..



►►   2.1. Разчитане на дрѣвно-египетската писменост: прѣдпоставки  (.. покажи го подраздѣлът̌ ..)  .. към началото ..



►►   2.2. Разчитането на дрѣвно-египетската писменост: осѫществяване  (.. покажи го подраздѣлът̌ ..)  .. към началото ..



▼▼   3. Разчитане на шумерската писменост  (.. скрий го раздѣлът̌ ..)  (.. свий го ..)  (.. разгъни го ..)  .. към началото ..


▼▼   3.1. Разчитане на шумерската писменост: прѣдпоставки  (.. скрий го подраздѣлът̌ ..)  (.. скрий го раздѣлът̌ ..)  (.. свий го ..)

И сега е ред да си го зададем въпросът̌ защо шумерската писменост е била успѣшно разчетена. Има редица прѣдпоставки, всѣ̋ка една от които изразява нѣ̋какъв вид континуитет, приемственост и непрѣкѫснатост.
  • От свѣденията на дрѣвно-гръцкитѣ историци извѣстни сѫ били имената на персийскитѣ царе, кой слѣд кого е царувал, кой на кого е бил син.

  • Оказва се, че шумерската писменост е била впослѣдствие пригодена за много други езици.

    • За разчитането ѝ най-важно се оказва пригађането ѝ към акадскиът̌ (вавилонскиът̌) език.
    • Непрѣ̋ко и в по-далечен план, важно за разчитането на шумерската писменост се оказва и пригађането на клинописът̌ към дрѣвно-персийскиът̌ език.
    • Писменитѣ системи, прѣ̋ко или косвено произхођащи от шумерската писменост, се наричат клинопис. Шумерското огнище на писмеността вече е затихнало - клинописът̌ не се употрѣбява от близо двѣ хиляди години.
    • Сега по музеи, университети и частни сбирки има нѣ̋колко стотици хиляди глинени плочки, изписани с клинопис. Повечето от тѣ̋х не сѫ разчетени, просто защото не достигат ресурси - нѣ̋ма кой да плати за обучението на специалисти и послѣ нѣ̋ма кой да плати на тѣзи специалисти да разчетѫ̨т всичкитѣ намѣрени клинописни плочки.
    • Повечето плочки сѫ на акадски (вавилонски), но има и на шумерски, на хетски, на еламски и др.

  • Във 2-рата половина на 18-ти вѣк европейцитѣ получили от Индия знания за два близки дрѣвни езика - санскрит (старо-индийски) и авестийски (зендски).

    • Така както европейската интелигенция хилядолѣтия наред пазѣла знанията за латински и гръцки и богатата литература на тѣзи езици, така и индийската интелигенция пазѣла знанията за санскрит и огромната литература на санскрит.
    • Европейскитѣ учени се запознали с огромната индийска литература на санскрит. Европейскитѣ учени-езиковѣди от началото на 19-ти вѣк били обхванати от истинска санскритомания.
    • Авестийскиът̌ език дошъл с един сборник със зороастрийски религиозни текстове, нарѣчен Зенд-Авеста или само Авеста. Езикът̌ бил нарѣчен така по името на сборникът̌.
    • Сборникът̌ Авеста дошъл в Европа от индийска зороастрийска религиозна общност.
    • Било възприето правилното прѣдположение, че авестийскиът̌ е нѣ̋какъв старо-персийски диалект, териториално неустановен.
    • Въз основа на знанията за латински и гръцки, пазени в Европа хилядолѣтия наред, и въз основа на наскоро придобититѣ знания за санскрит и авестийски, прѣз 2-рата половина на 19-ти вѣк европейскитѣ учени-лингвисти разработили апаратът̌ на сравнителното езикознание или на историческата лингвистика или на лингвистичната археология и го развили почти до нивото на естественитѣ науки.
    • Историческата лингвистика дефинирала нови понятия като индо-европейски език, славянски език, семитски език, тюркски език, и т.н. Тѣзи лингвистични понятия веднага се харесали и на простолюдието, и на историцитѣ, и на политицитѣ, и за съжаление станѫ̨ли обект на злоупотрѣби и срѣдство за измами.
    • Основното постижение на историческата лингвистика от 19-ти вѣк е доказателството, че германскитѣ езици сѫ индо-европейски наред със санскрит, авестийски, гръцки и латински. Забѣлѣжка: Индо-европейскиът̌ произход на славянскитѣ езици се доказва елементарно, без особени допълнителни усилия.
    • Европейскитѣ учени прѣз цѣ̋лото "мрачно срѣдновѣковие" пазѣли знанията си и за три "семитски" езика: еврейскиът̌, арамейскиът̌ и арабскиът̌. Апаратът̌ на сравнителното езикознание бил приложен и към тѣ̋х, с което понятието семитски език покрай библейскиът̌ си смисъл придобило и научен смисъл.

  • Оказва се, че в дрѣвна Месопотамия, както впрочем и в другитѣ части на нашата цивилизация, езицитѣ сѫ се смѣняли плавно.

    • Шумерскиът̌ език бива смѣнен от акадскиът̌ (вавилонскиът̌), който от своя страна бива смѣнен от арамейскиът̌.
    • Обаче дори когато населението говори вече прѣдимно на новиът̌ език, писаритѣ продължават да бѫдат обучавани и на стариът̌ език, и текстове сѫ се пишѣли и на двата езика, стариът̌ и новиът̌. И най-важното е, че има случаи на запазени рѣчници међу двата езика.
Горнитѣ прѣдпоставки съм ги формулирал от съврѣменна гледна точка, но независимо от формулировката си, тѣзи прѣдпоставки сѫ си дѣйствали.
(.. скрий го подраздѣлът̌ ..)  (.. скрий го раздѣлът̌ ..)  (.. свий го ..)  .. към началото ..


►►   3.2. Разчитането на дрѣвно-персийскиът̌ и на акадскиът̌ клинопис  (.. покажи го подраздѣлът̌ ..)   .. към началото ..



►►   3.3. Отклонение: четиритѣ велики семитски езика  (.. покажи го подраздѣлът̌ ..)  .. към началото ..



►►   3.4. Разчитането на шумерскиът̌ клинопис  (.. покажи го подраздѣлът̌ ..)  .. към началото ..



▼▼   4. Заключение   (.. скрий го ..)  

  • Дори когато Го виђаме в тритѣ Му ипостаси - Отец, Син и Светиът̌ Дух, Бог - Аллах - е един и цѣ̋лостен. И е велик.

  • Свѣтът̌ - Божиът̌ свѣ̋т - сѫщо така е един и цѣ̋лостен. И е велик.
    • Свѣтът̌ е един и цѣ̋лостен - нѣ̋ма един свѣ̋т за египтянитѣ, друг за шумеритѣ, трети за българитѣ. Свѣтът̌ е един и е на Бог, на Аллах.

  • Свѣтът̌ е цѣ̋лостен във врѣмето. Познаваем е само доколкото имаме за него цѣ̋лостна прѣдстава във врѣмето.

  • Очеркът̌ ми бѣ посветен на значението на принципът̌ за континуитетът̌ в историята.
    • Думата континуитет (continuity) се прѣвеђа непрѣкѫснатост или пък по-скоро приемственост (succession).

  • Бѣше показано, че историята успѣ̋ва да проникне назад във врѣмето само въз основа на континуитетът̌.
    • Ако го нѣ̋ма континуитетът̌, завъђат се чалга-историци, които съчиняват митове като замѣстители на истинската история.

  • Да, пирамидитѣ и сфинксът̌ сѫ интересни и важни исторически артифакти. Врѣмето тѣ̋х ги е запазило, макар че е сринало Вавилон и Йерусалимскиът̌ храм.

  • Но в очеркът̌ ми май стана дума за нѣщо друго. Нѣщо друго с непрѣходно значение. Със значение, непрѣходно вече три хилядолѣтия.
    • Това е Петокнижието Мойсеево - сборник с дрѣвни художествени религиозни текстове.
    • Сказанието за Сътворението - сказание за това как свѣтът̌ - Божиът̌ свѣ̋т - е бил създаден.
    • За Адам и Ева.
    • За Авраам (Абрахам, Ибрахим), на когото Бог - Аллах - обѣщал, че нѣ̋ма вече да изисква човѣшки жертвоприношения (човѣшки курбани).
    • За скрижалитѣ - за двѣтѣ каменни плочи, от двѣтѣ страни на които Бог - Аллах - написал десеттѣ Си Заповѣди и ги врѫчил на Мойсей (Муса).
    • Затова как хората прѣстанѫ̨ли да се кланıѫ̨т на златниът̌ телец и припознали истинскиът̌ Бог - Аллах - Богът̌ на Авраама.

  • Ако нѣ̋кой напримѣр си мисли, че Петокнижието Мойсеево нѣ̋ма нищо общо с нас българитѣ, нека пак да размисли.
    • Цѣ̋лата ни история е пропита от Петокнижието Мойсеево.
    • Съврѣменниът̌ български етнос възникнѫ̨л едва когато Християнството, основано на Християнската Библия - от Петокнижието Мойсеево прѣз Евангелията до Откровението (до Апокалипсисът̌), се съчетало по Нашенско със славяногласието.
    • Така нарѣченото турско робство било за нас едноврѣменно Божие наказание и очистващо избавление.
    • Заслужили сме си били Божието наказание, защото сме били допуснали Нашенско да стане развъдник на гнусни еретици, които отричали Петокнижието Мойсеево. Тѣ плъзнали из цѣ̋ла Европа и опетнили честното ни българско име.
    • Наложило се Господ-Бог-Аллах да прати по Нашенско мюсюлманитѣ, за да изтрѣбıѫ̨т еретицитѣ, да очистıѫ̨т от тѣ̋х Божията земя.
    • Мюсюлманитѣ се справили: дье що еретикь-богомил ималу, сичкуту богомил - сичкуту еретикь - мюслюман станалу.

  • Пуснѣте си още веднъж стиховетѣ от Епосът̌ на Гилгамеш на шумерски език в интерпретация на съврѣменен артист. Звученето е приблизително, но правдоподобно. Текстоветѣ сѫ на около пет хиляди години. Това не сѫ ли сюжети от Петокнижието Мойсеево?

  • Нека да повторıѫ̨. Свѣтът̌ е един и цѣ̋лостен. И е на Бога. И Бог - Аллах - е един и цѣ̋лостен, дори в тритѣ Си ипостаси. И е велик. Велико е и сътвореното от Него.

  • (.. скрий го заключението ..)   .. към началото ..


►►   6. Коментари, въпроси и отговори (comments, Q&As)  (.. покажи ги коментаритѣ ..)  (.. разгънѫ̨ти ..)  .. към началото ..







No comments:

Post a Comment