Wednesday, March 29, 2017

Otnosno značenieto na principut za kontinyitetut v istoriata

Относно значението на принципът за континуитетът в историята

(.. pokaži vsičko ..)  (.. skrij&svij vsičko ..)  .. to the bottom ..


Otnosno značenieto na principut za kontinyitetut v istoriata


▼▼   1. Predislovie    (.. skrij go ..)   (.. pokaži vsičko ..)

  • Dymata kontinyitet (continuity) se preveǧa neprekusnatost ili puk po-skoro priemstvenost (succession).

  • Predi da produlžite, izslyšajte (za okolo 4 minyti) ne̋kolko stixa ot Eposut na Gilgameš v interpretacia na suvremenen artist.

  • Eposut na Gilgameš e dobra ilÿstracia na tezata. Tekstut e otpredi pet xilädi godini. Može bi tova e naj-stariut izvesten xydožestven tekst na čoveški ezik.

  • Dobre bi bilo da xvurlite edin pogled i na knigata na murtvite na drevnite egiptäni. [..Pokaži/Skrij..]

  • Knigata na murtvite na drevnite egiptäni e s ne̋kolko veka po-stara ot Mojseevoto petoknižie: purvite knigi na Xristianskata Biblia. I knigata na murtvite na drevnite egiptäni, i Xristianskata Biblia suqo taka dobre ilÿstrirat tezata.

  • Zaqo tova e vuzmožno. Zaqo Mesopotamia i Egipet, puk i drevna Gurcia mogut da se sčitat za lÿlki na našata civilizacia, a dnešnite ni teritorii na Balkanite ne mogut. Zaqoto nie tyk ne̋mame tekstove po-stari ot 15 veka. Nie znaem kak e zvyčal našiut ezik 15 veka nazad, no ne̋mame predstava kak e zvyčal po-rano. Nie znaem koi ezici su zvyčali po Našensko 15 veka nazad, no ne̋mame predstava koi ezici su zvyčali po Našensko predi dve xilädoletia.

  • I tuj, važnoto e priemstvenostta i kontinyitetut. V eseto si, ozaglaveno "Principi na moite vuzgledi za minuloto", sum vklÿčil slednoto suǧenie: "Princip za istoričeskiut kontinyym: ako niqo ne znaem za dedite si, to za pradedite si znaem oqe po-malko."

  • Sega qe razviu tozi princip i qe Vi pokažu kak priemstvenostta pomaga za izäsnävaneto na istoriata na Egipet i Mesopotamia.

  • Principut na istoričeskiut kontinyym otxvurlä vuzmožnostta da započnem napravo ot vremeto otpredi pet xilädi godini. Zatova qe započnu ot "mračnoto” evropejsko srednovekovie.

  • Xorata togava su živeli izklÿčitelno vuv religiata i za religiata. Xristianskata Biblia, islämskiut Kyran i ÿdejskiut Talmyd - tova su bili četenite i prepisvanite knigi. Izyčavali su grucki ezik ne tolkova zaradi Platon i Aristotel, a zaradi Xristianskata Biblia. Izyčavali su evrejski ezik zaradi originalnite tekstove na Vetxiut zavet. Originalnite tekstove na Vetxiut Zavet su bili izyčavani i razniqvani i ot xristianski, i ot evrejski srednovekovni yčeni. Izyčavali su i arabskiut ezik, za da četut kyranut i da yčastvat pulnocenno v religiozni dispyti. Imalo e xora, koito znaeli evangelskite tekstove naizyst. I sega može da ima takiva. Sega sus sigyrnost ima xora, koito znaüt kyranut naizyst.

  • V zaklÿčenie, poznavaneto na latinskiut ezik, na gruckiut, na evrejskiut, na aramejskiut (i na arabskiut) ne e bilo zagybvano v srednovekovna Evropa, i dosega tova ne e zagybeno.

  • (.. skrij go predislovieto ..)   .. kum načaloto ..

▼▼   2. Razčitane na drevno-egipetskata pismenost  (.. skrij go razdelut ..)  (.. svij go ..)  (.. razguni go ..)  .. kum načaloto ..



►►   2.1. Razčitane na drevno-egipetskata pismenost: predpostavki  (.. pokaži go podrazdelut ..)  .. kum načaloto ..



►►   2.2. Razčitaneto na drevno-egipetskata pismenost: osuqestvävane  (.. pokaži go podrazdelut ..)  .. kum načaloto ..



▼▼   3. Razčitane na šymerskata pismenost  (.. skrij go razdelut ..)  (.. svij go ..)  (.. razguni go ..)  .. kum načaloto ..


▼▼   3.1. Razčitane na šymerskata pismenost: predpostavki  (.. skrij go podrazdelut ..)  (.. skrij go razdelut ..)  (.. svij go ..)

I sega e red da si go zadadem vuprosut zaqo šymerskata pismenost e bila yspešno razčetena. Ima redica predpostavki, vse̋ka edna ot koito izrazäva ne̋kakuv vid kontinyitet, priemstvenost i neprekusnatost.
  • Ot svedeniata na drevno-gruckite istorici izvestni su bili imenata na persijskite care, koj sled kogo e caryval, koj na kogo e bil sin.

  • Okazva se, če šymerskata pismenost e bila vposledstvie prigodena za mnogo drygi ezici.

    • Za razčitaneto ï naj-važno se okazva prigaǧaneto ï kum akadskiut (vavilonskiut) ezik.
    • Nepre̋ko i v po-dalečen plan, važno za razčitaneto na šymerskata pismenost se okazva i prigaǧaneto na klinopisut kum drevno-persijskiut ezik.
    • Pismenite sistemi, pre̋ko ili kosveno proizxoǧaqi ot šymerskata pismenost, se naričat klinopis. Šymerskoto ogniqe na pismenostta veče e zatixnalo - klinopisut ne se ypotrebäva ot blizo dve xilädi godini.
    • Sega po myzei, yniversiteti i častni sbirki ima ne̋kolko stotici xilädi glineni pločki, izpisani s klinopis. Povečeto ot te̋x ne su razčeteni, prosto zaqoto ne dostigat resyrsi - ne̋ma koj da plati za obyčenieto na specialisti i posle ne̋ma koj da plati na tezi specialisti da razčetut vsičkite namereni klinopisni pločki.
    • Povečeto pločki su na akadski (vavilonski), no ima i na šymerski, na xetski, na elamski i dr.

  • Vuv 2-rata polovina na 18-ti vek evropejcite polyčili ot India znania za dva blizki drevni ezika - sanskrit (staro-indijski) i avestijski (zendski).

    • Taka kakto evropejskata inteligencia xilädoletia nared pazela znaniata za latinski i grucki i bogatata literatyra na tezi ezici, taka i indijskata inteligencia pazela znaniata za sanskrit i ogromnata literatyra na sanskrit.
    • Evropejskite yčeni se zapoznali s ogromnata indijska literatyra na sanskrit. Evropejskite yčeni-ezikovedi ot načaloto na 19-ti vek bili obxvanati ot istinska sanskritomania.
    • Avestijskiut ezik došul s edin sbornik sus zoroastrijski religiozni tekstove, narečen Zend-Avesta ili samo Avesta. Ezikut bil narečen taka po imeto na sbornikut.
    • Sbornikut Avesta došul v Evropa ot indijska zoroastrijska religiozna obqnost.
    • Bilo vuzprieto pravilnoto predpoloženie, če avestijskiut e ne̋kakuv staro-persijski dialekt, teritorialno neystanoven.
    • Vuz osnova na znaniata za latinski i grucki, pazeni v Evropa xilädoletia nared, i vuz osnova na naskoro pridobitite znania za sanskrit i avestijski, prez 2-rata polovina na 19-ti vek evropejskite yčeni-lingvisti razrabotili aparatut na sravnitelnoto ezikoznanie ili na istoričeskata lingvistika ili na lingvističnata arxeologia i go razvili počti do nivoto na estestvenite nayki.
    • Istoričeskata lingvistika definirala novi ponätia kato indo-evropejski ezik, slavänski ezik, semitski ezik, tÿrkski ezik, i t.n. Tezi lingvistični ponätia vednaga se xaresali i na prostolÿdieto, i na istoricite, i na politicite, i za sužalenie stanuli obekt na zloypotrebi i sredstvo za izmami.
    • Osnovnoto postiženie na istoričeskata lingvistika ot 19-ti vek e dokazatelstvoto, če germanskite ezici su indo-evropejski nared sus sanskrit, avestijski, grucki i latinski. Zabeležka: Indo-evropejskiut proizxod na slavänskite ezici se dokazva elementarno, bez osobeni dopulnitelni ysilia.
    • Evropejskite yčeni prez ce̋loto "mračno srednovekovie" pazeli znaniata si i za tri "semitski" ezika: evrejskiut, aramejskiut i arabskiut. Aparatut na sravnitelnoto ezikoznanie bil priložen i kum te̋x, s koeto ponätieto semitski ezik pokraj biblejskiut si smisul pridobilo i nayčen smisul.

  • Okazva se, če v drevna Mesopotamia, kakto vpročem i v drygite časti na našata civilizacia, ezicite su se smenäli plavno.

    • Šymerskiut ezik biva smenen ot akadskiut (vavilonskiut), kojto ot svoä strana biva smenen ot aramejskiut.
    • Obače dori kogato naselenieto govori veče predimno na noviut ezik, pisarite produlžavat da budat obyčavani i na stariut ezik, i tekstove su se pišeli i na dvata ezika, stariut i noviut. I naj-važnoto e, če ima slyčai na zapazeni rečnici meǧy dvata ezika.
Gornite predpostavki sum gi formyliral ot suvremenna gledna točka, no nezavisimo ot formylirovkata si, tezi predpostavki su si dejstvali.
(.. skrij go podrazdelut ..)  (.. skrij go razdelut ..)  (.. svij go ..)  .. kum načaloto ..


►►   3.2. Razčitaneto na drevno-persijskiut i na akadskiut klinopis  (.. pokaži go podrazdelut ..)   .. kum načaloto ..



►►   3.3. Otklonenie: četirite veliki semitski ezika  (.. pokaži go podrazdelut ..)  .. kum načaloto ..



►►   3.4. Razčitaneto na šymerskiut klinopis  (.. pokaži go podrazdelut ..)  .. kum načaloto ..



▼▼   4. Zaklÿčenie   (.. skrij go ..)  

  • Dori kogato Go viǧame v trite My ipostasi - Otec, Sin i Svetiut Dyx, Bog - Allax - e edin i ce̋losten. I e velik.

  • Svetut - Božiut sve̋t - suqo taka e edin i ce̋losten. I e velik.
    • Svetut e edin i ce̋losten - ne̋ma edin sve̋t za egiptänite, dryg za šymerite, treti za bulgarite. Svetut e edin i e na Bog, na Allax.

  • Svetut e ce̋losten vuv vremeto. Poznavaem e samo dokolkoto imame za nego ce̋lostna predstava vuv vremeto.

  • Očerkut mi be posveten na značenieto na principut za kontinyitetut v istoriata.
    • Dymata kontinyitet (continuity) se preveǧa neprekusnatost ili puk po-skoro priemstvenost (succession).

  • Beše pokazano, če istoriata yspe̋va da pronikne nazad vuv vremeto samo vuz osnova na kontinyitetut.
    • Ako go ne̋ma kontinyitetut, zavuǧat se čalga-istorici, koito sučinävat mitove kato zamestiteli na istinskata istoria.

  • Da, piramidite i sfinksut su interesni i važni istoričeski artifakti. Vremeto te̋x gi e zapazilo, makar če e srinalo Vavilon i Jerysalimskiut xram.

  • No v očerkut mi maj stana dyma za neqo drygo. Neqo drygo s neprexodno značenie. Sus značenie, neprexodno veče tri xilädoletia.
    • Tova e Petoknižieto Mojseevo - sbornik s drevni xydožestveni religiozni tekstove.
    • Skazanieto za Sutvorenieto - skazanie za tova kak svetut - Božiut sve̋t - e bil suzdaden.
    • Za Adam i Eva.
    • Za Avraam (Abraxam, Ibraxim), na kogoto Bog - Allax - obeqal, če ne̋ma veče da iziskva čoveški žertvoprinošenia (čoveški kyrbani).
    • Za skrižalite - za dvete kamenni ploči, ot dvete strani na koito Bog - Allax - napisal desette Si Zapovedi i gi vručil na Mojsej (Mysa).
    • Zatova kak xorata prestanuli da se klanüt na zlatniut telec i pripoznali istinskiut Bog - Allax - Bogut na Avraama.

  • Ako ne̋koj naprimer si misli, če Petoknižieto Mojseevo ne̋ma niqo obqo s nas bulgarite, neka pak da razmisli.
    • Ce̋lata ni istoria e propita ot Petoknižieto Mojseevo.
    • Suvremenniut bulgarski etnos vuzniknul edva kogato Xristianstvoto, osnovano na Xristianskata Biblia - ot Petoknižieto Mojseevo prez Evangeliata do Otkrovenieto (do Apokalipsisut), se sučetalo po Našensko sus slavänoglasieto.
    • Taka narečenoto tyrsko robstvo bilo za nas ednovremenno Božie nakazanie i očistvaqo izbavlenie.
    • Zaslyžili sme si bili Božieto nakazanie, zaqoto sme bili dopysnali Našensko da stane razvudnik na gnysni eretici, koito otričali Petoknižieto Mojseevo. Te pluznali iz ce̋la Evropa i opetnili čestnoto ni bulgarsko ime.
    • Naložilo se Gospod-Bog-Allax da prati po Našensko mÿsÿlmanite, za da iztrebüt ereticite, da očistüt ot te̋x Božiata zemä.
    • Mÿsÿlmanite se spravili: дье що еретикь-богомил ималу, сичкуту богомил - сичкуту еретикь - мюслюман станалу.

  • Pysnete si oqe vednuž stixovete ot Eposut na Gilgameš na šymerski ezik v interpretacia na suvremenen artist. Zvyčeneto e priblizitelno, no pravdopodobno. Tekstovete su na okolo pet xilädi godini. Tova ne su li sÿžeti ot Petoknižieto Mojseevo?

  • Neka da povtorü. Svetut e edin i ce̋losten. I e na Boga. I Bog - Allax - e edin i ce̋losten, dori v trite Si ipostasi. I e velik. Veliko e i sutvorenoto ot Nego.

  • (.. skrij go zaklÿčenieto ..)   .. kum načaloto ..


►►   6. Komentari, vuprosi i otgovori (comments, Q&As)  (.. pokaži gi komentarite ..)  (.. razgunuti ..)  .. kum načaloto ..







No comments:

Post a Comment