Sunday, February 3, 2019

Робство за начинаещи: 50 јасни отговора на 50 важни въпроса за онија 500 години

Робство за начинаещи: 50 ясни отговора на 50 важни въпроса за ония 500 години



Робство за начинаещи: 50 јасни отговора на 50 важни въпроса за онија 500 години

Иди на въпрос .. to the bottom .. .. към коментарите отдолу .. |  .. към препратките .. | 


Патриотизмът винѫги ни удрја по кокалчетата, но зад него е добре да стои поне малко реална информираност.
Мартин Димитров предлага урок по историја за начинаещи – и дори не свика референдум по случајът.

Въпрос 1: Как Българија пада под османска власт?
Практически пада без битка. Много от болјарите се споразумјават с Империјата и управлјаваните от те̋х области минават под османска власт.

Въпрос 2: Значи, тија болјари сѫ предатели?
Не и според разбиранијата на онова време. През 14-ти век концепцијата за държава е много различна от сегашната. От една страна, управителите на области не сѫ могли да разчитат на централната власт. От друга – споразумението с Османската империја им гарантира както относително запазване на властта, така и възможността да осѫществјават известна протекција над населението, което управлјават.

Въпрос 3: Добре де, съвсем ли никој не се е бил?
Не: има не един и двама болјари, които, заедно и/или поотделно, сѫ водили десетки сраженија с османците. Просто османците сѫ били много повече и много по-добре организирани.

Въпрос 4: А ние защо не сме се организирали?
Не̋мам представа дали си забеле̋зал, но ние по принцип не сме много добре организирани. Различните управители непрестанно влизат в различни съјузи, както помеђу си, така и един срещу друг. Част от те̋х подкрепјат определени крѫгове във Византија, а друга част – други крѫгове.

Въпрос 5: Значи, било е малко като в Реформаторскијът Блок? Уж сѫ отделна партија, а всѫщност едни подкрепјат Бојко, други не го подкрепјат, а накраја̌ всички се разпадат?
Точно така, почти сѫщото е. Бојко Борисов е нещо като Јоан Кантакузин на де̋сното, хе-хе. Кратка справка: османското нашествие се засилва в резултат на Византијската грађанска војна. В общи линии там борбата за власт е међу Јоан Кантакузин и регентскијът съвет на Јоан V Палеолог, начело с Ана Савојска. Част от българските болјари подкрепјат едната страна, друга част – другата. Това създава вѫтрешно напрежение и накраја̌ всички горим.

Въпрос 6: Значи, тогава Българија е била много зле?
По-зле, отколкото дори можеш да си представиш. Представи си тогавашна Българија като територија, скована от една безкрајна Луканова зима, и все̋ка област се управлјава от нејнијът си Ценко Чоков, без да общува много-много с централната власт.

Въпрос 7: Ама Ценко е ербап, и ако другите сѫ били ербапи, защо все пак не сѫ се били срещу турците като мѫже?
Защото, точно както при Ценко, регионалната политика си е регионална политика, а националната политика е съвсем друга, далечна работа. Виж Ценко на колко избори с подкрепата на колко различни партии е участвал. Тогава е подобно: днес си под властта на българскијът цар, утре – под властта на Османската империја, важното е да си пазиш там властта над твоето си ме̋сто.

Въпрос 8: Ти сега какво искаш да кажеш? Че це̋лата ни държава тогава е била съставена от множество Галичета?
Че и по-лошо дори. Тогава е много силно влијанието на богомилите. Това е секта, којато в онези времена не се признава за религија нито от българското православие .. и държавата ни има огромен проблем с богомилите. Това още повече ни отслабва.

Въпрос 9: Клали ли сѫ ни много?
Клали сѫ ни, особено в първите години на нашествието, в Североизточна Българија например, е имало големи кланета. Но и ние сме ги клали, където сварим. През 15-ти век цената на човешкијът живот никак не е висока.

Въпрос 10: А после ли сѫ ни потурчили?
През онези векове уважението међу религиите е много по-високо, отколкото сега. Насилствената сме̋на на ве̋рата се случва основно и изклјучително в териториите, населјавани от богомилите.

Въпрос 11: А защо те̋х?
Защото сѫ секта, непризната религија. В онези времена да не принадлежиш към не̋која от официалните религии е все едно да си животно, добитък не̋какъв. По критериите на онова време, колкото и идиотски да ти звучи, османците се справјат с религиозен проблем и помагат на едни хора да избера̨т официална религија. Според османците, разбира се, това е нај-правилната такава.

Въпрос 12: А ние не сме ли помагали на богомилите?
Не. По тогавашните православни критерии те, понеже не принадлежа̨т към официална религија, не струват нищо. И животите им не струват нищо.

Въпрос 13: Потурчвали ли сѫ наши, такива, нормални православни българи, дето не сѫ богомили?
Малко, и то основно в първата фаза на робството, не̋къде около 15-ти век. Принципно властта в Османската империја е разделена – има административна и религиозна власти. Разбира се, религиозната власт иска да увеличава бројът на правоверците, а на администрацијата не ѝ се занимава с подобни глупости. През годините има редица примери за това как множество българи сѫ потурчени по документи, а всѫщност не сѫ. И това е, за да може администрацијата да се отчете пред религиозната власт.

Въпрос 14: Значи, и в Османската си е имало врътки?
Разбира се. Османската империја е нещо като Европејскијът Съјуз на своето време. Не̋ма как да не̋ма врътки.

Въпрос 15: Добре де, като ние не сме могли да се справим, защо тогава не сѫ ни помогна̨ли от чужбина? От Запад, примерно?
Защото Ватиканът сѫ с османците, колега. Именно Ватиканът, тајно, но много системно подкрепја целијът възход на Османската империја, и в това има желе̋зна логика. Падането на Константинопол, разпадът на Византија превръща католицизмът във водещата христијанска религија, за сметка на православието.

Въпрос 16: Е, не си прав, нали е имало кръстоносни походи?
Имало е, но там положението е сложно. Първо, кръстоносните походи започват много по-рано от османското нашествие на Балканите и те̋хната първа цел е налагането на католицизмът. Второ: не всички от тези походи сѫ в синхрон с Ватиканът, част от те̋х сѫ организирани от отделни владетели, без подкрепата на католическата църква. И трето: в голе̋мата си част кръстоносците сѫ маса от впијанчени, жадни за кланета и слава кретени, които се държа̨т като лјулински гангстери около църква на Великден.

Въпрос 17: А от Изток защо не сѫ се били?
Преди Руско-турската от 1877-1878, Русија води над десет војни с Османската империја. Естествено че клјучов външнополитически приоритет на Русија е да запази православието в завладените от османците територии и съответно да има влијание над тези територии. Просто в онези години Османската империја е нај-великата военна сила и победата над неја̨ не е лесна работа.

Въпрос 18: Значи, пак е малко като сега? И едните, и другите искат да сѫ важни тук?
В известен смисъл има общо. Балканите, особено Българија, е гранична територија в борба за влијание међу две велики сили.

Въпрос 19: В известен смисъл, географското ни положение е предопределило це̋лото ни трудно положение?
Да.

Въпрос 20: Виновен е хан Аспарух?
Да, но нека не забравјаме, че тој тогава не е знаел.

Въпрос 21: А ние с турците съжителствали ли сме?
На битово ниво, да. И с течение на годините сме живели заедно все по-добре.

Въпрос 22: Тоест, като в Германија както им е идејата да живеја̨т, при нас така е било?
Германија се развива като мултикултурна държава, а Османската империја в генезисът си е мултикултурна държава. В интересът на Империјата е народите вѫтре да живеја̨т в мир и нарастващо разбирателство, защото за една империја не̋ма нищо по-страшно от вѫтрешните противоречија. Представи си само: в пикът си Османската империја е на площ от 5 милиона и 200 хилјади квадратни километра. Територијата е толкова трудна за опазване, че ако има вѫтрешни конфликти, тја ще стане прекалено ујазвима.

Въпрос 23: А защо не сѫ ни давали да си имаме религија?
Борбата за независима българска църква е борба нај-вече с гръцката патриаршија, тъј като гърците управлјават православните дела в рамките на Империјата, и много по-малко с администрацијата на Османската империја.

Въпрос 24: Тија гърци открај време все по-добре се оправјат мај?
Така си е.

Въпрос 25: Имало ли е българска съпротива по време на османското владичество?
Почти през це̋лото време. Но това сѫ малки, локални бунтове и въстанија.

Въпрос 26: А хајдутите?
Без да отричаме героизмът им, хајдутите не сѫ добре организирани и по-скоро сѫ осѫществјавали, хм, единични акции, често над уплашени до смърт, беззащитни османци. Може и да не знаеш, но част от хајдутите сѫ хајдутствали така, както се бера̨т портокали в Испанија. Тоест, само през топлите месеци. Зимата сѫ си се прибирали по кѫщите и като запролети, хајде пак на Балканът.

Въпрос 27: Е, па то така не става?
Па така не става, определено.

Въпрос 28: Ние, българите, имали ли сме по-специални права в рамките на Империјата?
Да. Например, за българите не е имало задължителна военна служба. Много българи сѫ участвали и в управлението, като с течение на годините технијът број се увеличава. Но, това е характерно за мултикултурните общества, каквото е и в Османската империја.

Въпрос 29: Много неща ли сѫ ни били забранени?
Като все̋ко огромно нещо Османската империја непрестанно се реформира, стремејки се към демократизација и единство. Все̋ка следваща реформа дава все по-големи права на народите, които съставлјават империјата. Така постепенно забраните отпадат. По време на Възрађането българите имат право на собственост, право да извършват търговија, право да пѫтуват.

Въпрос 30: Значи, много от тија големите възрођенски кѫщи, дето сега ги дават под наем, сѫ били на български баровци?
Да, това сѫ кѫщи на богати българи. И тук малко ще те разочаровам: архитектурата, којато ние наричаме възрођенска, е класическа османска архитектура.

Въпрос 31: А имало ли е много богати българи тогава, примерно като Пеевски, или поне наполовина?
Имало е. Например бащата на Каблешков е сред много богатите българи. Тој е събирал данъци от името на Османската империја в доста обширни територии и е печелил доста от това.

Въпрос 32: А младијът Каблешков защо така е постѫпил, вместо да си гледа животът?
Защото е искал да бѫдем свободни. Да не сме свободни обаче не означава, че сме били роби.

Въпрос 33: Последно – ние под турско робство ли сме били, под османска власт ли, под какво?
Не забравјај нещо важно. Тогава езикът е бил много по-различен и определенијата сѫ били по-простички. Езиковата терминологија, историческата терминологија, с којато си служим сега, тогава е била непозната.

Въпрос 34: Значи, по-коректно е да използваме "османска власт"?
Не само е по-коректно, но е и по-правилно. Както сам си забеле̋зал, фактът, че сѫществуваме и до днес, означава, че сме запазили идентичността си. Тоест, през це̋лото време ние сме се съхранили като народ, но през тези 5 века не сме имали държавно управление.

Въпрос 35: А тогава с данъците как е седе̋л въпросът?
Като сега. Данъкът за българите в Османската империја е десет процента от доходът.

Въпрос 36: Ја да питам нещо важно сега. Турците искали ли сѫ да ни претопја̨т като народ?
Не, разбира се. Османците сѫ ни управлјавали, което е различно от това да сѫ искали да ни претопја̨т.

Въпрос 37: През тези години имало ли е издевателства на турците над мирното българско население?
Да. И тези издевателства се наричат престѫпност. Толерирането на престѫпността обаче не е политика на Османската империја, както и на нито една държава.

Въпрос 38: Висока ли е била престѫпността?
Много, в рајӯните на кърџалиите, както и в тези рајӯни, в които се заселват черкези.

Въпрос 39: А тија кърџалиите, каква им е играта?
След промишлената револјуција в Англија, Османската империја започва да върви неумолимо надолу. Феодализмът просто си изживјава времето. Това отслабва Империјата и кърџалиите, които сѫ тогавашното ВИС-2, овладјават цели територии и налагат властта си над тези земи. Така че кърџалиите сѫ рекетјӯри и престѫпници.

Въпрос 40: Кърџалиите само българи ли сѫ клали?
Не. При те̋х не̋ма българи, не̋ма османци – те безчинстват над цивилното население. И слабата Османска империја не може да се справи с те̋х.

Въпрос 41: А черкезите?
Ако кърџалиите сѫ ВИС-2, черкезите сѫ СИК. Това е малцинство, което Русија насилствено прогонва от земите си. И тъј като черкезите сѫ мјусјулмани, те се заселват в границите на Империјата. И започват да дерибејстват, обирајки и убивајки и българи, и турци, и којто там им падне.

Въпрос 42: Значи, когато държавата е зле, независимо дали се казва Българија или Османска империја, и ние сме зле? Като е добре, и ние сме добре, така ли?
Абсолјутно. Априлското въстание избухва нај-вече в територии, в които сѫ се заселили черкези. Защото престѫпността в тези рајӯни е висока, хората не се чувстват сигурни и не̋ма кој да им помогне. Години наред те очакват Османската империја да реши проблемът с черкезите, но тја не̋ма ресурс да се справи.

Въпрос 43: Нај-важното – аз сега роб ли съм?
Не си роб, колега. И никога не си бил. Просто през тези векове данъчните ти сѫ били турци и сѫ ти събирали данък точно колкото сега, не си ходил војник, точно както сега, имал си право да изпове̋дваш религијата си, точно както сега, а и да работиш – за друг или за себе си, вече зависи от твојата инициативност.

Въпрос 44: Понеже стана дума за работа, та в тази връзка да попитам – имало ли е социални помощи за българите в Османската империја?
Колкото и странно да ти звучи, да. Но те не сѫ били масова практика, по-скоро решение на местнијът управник. Отпускани сѫ помощи за многодетни семејства, за лечение, за образование.

Въпрос 45: То мај не е било чак толкова зле?
Виж, имало е периоди, в които е било много зле, и такива, в които е било добре. Каквито моменти има във все̋ка една държава.

Въпрос 46: Защо ни е важно да бѫдем роби?
Защото е по-лесно. Историјата, ако се разглеђа като робска, улеснјава бездејствието в нашето съвремие. Защото да си роб е оправдателно, ненужно и жалко. Освен че не е ве̋рно.

Въпрос 47: Примери с други държави можеш ли да ми дадеш?
Да, веднага. Австралија започва като каторга, но хората там не се самоопределјат като каторжници. Шотландија не успе̋ва да запази независимостта си, но не се определјат като хора под англијско робство. Норвегија е независима държава от малко повече от 100 години, но те не се определјат като роби на шведите.

Въпрос 48: Ама не е честно – аз не мога̨ да се сравнја̨ нито с шведите, нито с шотландците, съгласи се?
Не̋ма да се съгласја̨, защото можеш. И това, че сам искаш да се определјаш като роб, това те спира.

Въпрос 49: А като не съм роб, как да определјам мина̨лото си?
Като мултикултурно, интересно, като такова, което те е обогатило. Като мина̨ло, което днес може да ти даде уникалност. Като едно твое, лично и неповторимо мина̨ло, с много минуси, но с още повече плјусове.

Въпрос 50: Сега, когато вече не съм роб, какво да направја̨?
Вдигни си главата и погледни бѫдещето, драги.

.. към началото ..


Препратки (references)

.. към началото ..


Коментари, въпроси и отговори (comments, Q&As)

Ако има въпрос или коментар, на којто тре̋бва да отговорја̨, ще препиша̨ въпросът или коментарът тука и ще отговорја̨ тука.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 21:18::
    • Този текст на Мартин Димитров се намира поне на още три места в мрежата, препратки към които сѫ дадени по-горе. Изглеђа първата публикација е в egoist.bg.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:08::
    • В текстът на Мартин Димитров, в 50-те въпроса и в 50-те отговора, аз не съм внасјал поправки. Дори не знаја̨ как да допълнја̨ отговорът на въпрос 8, където јавно има пропусна̨ти думи.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:14::
    • За мене персонажите Пеевски или Ценко Чоков сѫ напълно непознати и безинтересни. Никога не съм ги коментирал. Но јавно авторът сме̋та, че те сѫ добре познати на публиката.

  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:23::
  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:48:: Размишленија относно драмата на Балканџи Јово (.. покажи ..)

  • ►►  ::ivo.berov, 2016-01-28 19:31:: Възвание на свободолјубиви българи в защита на турското робство, изконните български ценности и т.н. (.. покажи го тука ..) (.. покажи го там ..)

  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-05 11:33:: Бележки по екавско-сърбоманскиjът правопис (.. покажи ги ..) 

    .. към началото ..


No comments:

Post a Comment