Sunday, February 3, 2019

Робство за начинаещи: 50 ясни отговора на 50 важни въпроса за ония 500 години

Робство за начинаещи: 50 ясни отговора на 50 важни въпроса за ония 500 години



Робство за начинаещи: 50 ясни отговора на 50 важни въпроса за ония 500 години

Иди на въпрос .. to the bottom .. .. към коментарите отдолу .. |  .. към препратките .. | 


Патриотизмът вина̨ги ни удря по кокалчетата, но зад него е добре да стои поне малко реална информираност.
Мартин Димитров предлага урок по история за начинаещи – и дори не свика референдум по случая̌т.

Въпрос 1: Как България пада под османска власт?
Практически пада без битка. Много от болярите се споразумяват с Империята и управляваните от тя̋х области минават под османска власт.

Въпрос 2: Значи, тия боляри са̨ предатели?
Не и според разбиранията на онова време. През 14-ти век концепцията за държава е много различна от сегашната. От една страна, управителите на области не са̨ могли да разчитат на централната власт. От друга – споразумението с Османската империя им гарантира както относително запазване на властта, така и възможността да осъ̨ществяват известна протекция над населението, което управляват.

Въпрос 3: Добре де, съвсем ли никой не се е бил?
Не: има не един и двама боляри, които, заедно и/или поотделно, са̨ водили десетки сражения с османците. Просто османците са̨ били много повече и много по-добре организирани.

Въпрос 4: А ние защо не сме се организирали?
Ня̋мам представа дали си забеля̋зал, но ние по принцип не сме много добре организирани. Различните управители непрестанно влизат в различни съюзи, както помежду си, така и един срещу друг. Част от тя̋х подкрепят определени кръ̨гове във Византия, а друга част – други кръ̨гове.

Въпрос 5: Значи, било е малко като в Реформаторския̌т Блок? Уж са̨ отделна партия, а всъ̨щност едни подкрепят Бойко, други не го подкрепят, а накрая̌ всички се разпадат?
Точно така, почти съ̨щото е. Бойко Борисов е нещо като Йоан Кантакузин на дя̋сното, хе-хе. Кратка справка: османското нашествие се засилва в резултат на Византийската гражданска война. В общи линии там борбата за власт е между Йоан Кантакузин и регентския̌т съвет на Йоан V Палеолог, начело с Ана Савойска. Част от българските боляри подкрепят едната страна, друга част – другата. Това създава въ̨трешно напрежение и накрая̌ всички горим.

Въпрос 6: Значи, тогава България е била много зле?
По-зле, отколкото дори можеш да си представиш. Представи си тогавашна България като територия, скована от една безкрайна Луканова зима, и вся̋ка област се управлява от нейния̌т си Ценко Чоков, без да общува много-много с централната власт.

Въпрос 7: Ама Ценко е ербап, и ако другите са̨ били ербапи, защо все пак не са̨ се били срещу турците като мъ̨же?
Защото, точно както при Ценко, регионалната политика си е регионална политика, а националната политика е съвсем друга, далечна работа. Виж Ценко на колко избори с подкрепата на колко различни партии е участвал. Тогава е подобно: днес си под властта на българския̌т цар, утре – под властта на Османската империя, важното е да си пазиш там властта над твоето си мя̋сто.

Въпрос 8: Ти сега какво искаш да кажеш? Че ця̋лата ни държава тогава е била съставена от множество Галичета?
Че и по-лошо дори. Тогава е много силно влиянието на богомилите. Това е секта, която в онези времена не се признава за религия нито от българското православие .. и държавата ни има огромен проблем с богомилите. Това още повече ни отслабва.

Въпрос 9: Клали ли са̨ ни много?
Клали са̨ ни, особено в първите години на нашествието, в Североизточна България например, е имало големи кланета. Но и ние сме ги клали, където сварим. През 15-ти век цената на човешкия̌т живот никак не е висока.

Въпрос 10: А после ли са̨ ни потурчили?
През онези векове уважението между религиите е много по-високо, отколкото сега. Насилствената смя̋на на вя̋рата се случва основно и изключително в териториите, населявани от богомилите.

Въпрос 11: А защо тя̋х?
Защото са̨ секта, непризната религия. В онези времена да не принадлежиш към ня̋коя от официалните религии е все едно да си животно, добитък ня̋какъв. По критериите на онова време, колкото и идиотски да ти звучи, османците се справят с религиозен проблем и помагат на едни хора да избера̨т официална религия. Според османците, разбира се, това е най-правилната такава.

Въпрос 12: А ние не сме ли помагали на богомилите?
Не. По тогавашните православни критерии те, понеже не принадлежа̨т към официална религия, не струват нищо. И животите им не струват нищо.

Въпрос 13: Потурчвали ли са̨ наши, такива, нормални православни българи, дето не са̨ богомили?
Малко, и то основно в първата фаза на робството, ня̋къде около 15-ти век. Принципно властта в Османската империя е разделена – има административна и религиозна власти. Разбира се, религиозната власт иска да увеличава броя̌т на правоверците, а на администрацията не ѝ се занимава с подобни глупости. През годините има редица примери за това как множество българи са̨ потурчени по документи, а всъ̨щност не съ̨. И това е, за да може администрацията да се отчете пред религиозната власт.

Въпрос 14: Значи, и в Османската си е имало врътки?
Разбира се. Османската империя е нещо като Европейския̌т Съюз на своето време. Ня̋ма как да ня̋ма врътки.

Въпрос 15: Добре де, като ние не сме могли да се справим, защо тогава не са̨ ни помогна̨ли от чужбина? От Запад, примерно?
Защото Ватиканът са̨ с османците, колега. Именно Ватиканът, тайно, но много системно подкрепя целия̌т възход на Османската империя, и в това има желя̋зна логика. Падането на Константинопол, разпадът на Византия превръща католицизмът във водещата християнска религия, за сметка на православието.

Въпрос 16: Е, не си прав, нали е имало кръстоносни походи?
Имало е, но там положението е сложно. Първо, кръстоносните походи започват много по-рано от османското нашествие на Балканите и тя̋хната първа цел е налагането на католицизмът. Второ: не всички от тези походи са̨ в синхрон с Ватиканът, част от тя̋х са̨ организирани от отделни владетели, без подкрепата на католическата църква. И трето: в голя̋мата си част кръстоносците са̨ маса от впиянчени, жадни за кланета и слава кретени, които се държа̨т като люлински гангстери около църква на Великден.

Въпрос 17: А от Изток защо не са̨ се били?
Преди Руско-турската от 1877-1878, Русия води над десет войни с Османската империя. Естествено че ключов външнополитически приоритет на Русия е да запази православието в завладените от османците територии и съответно да има влияние над тези територии. Просто в онези години Османската империя е най-великата военна сила и победата над нея̨ не е лесна работа.

Въпрос 18: Значи, пак е малко като сега? И едните, и другите искат да са̨ важни тук?
В известен смисъл има общо. Балканите, особено България, е гранична територия в борба за влияние между две велики сили.

Въпрос 19: В известен смисъл, географското ни положение е предопределило ця̋лото ни трудно положение?
Да.

Въпрос 20: Виновен е хан Аспарух?
Да, но нека не забравяме, че той тогава не е знаел.

Въпрос 21: А ние с турците съжителствали ли сме?
На битово ниво, да. И с течение на годините сме живели заедно все по-добре.

Въпрос 22: Тоест, като в Германия както им е идеята да живея̨т, при нас така е било?
Германия се развива като мултикултурна държава, а Османската империя в генезисът си е мултикултурна държава. В интересът на Империята е народите въ̨тре да живея̨т в мир и нарастващо разбирателство, защото за една империя ня̋ма нищо по-страшно от въ̨трешните противоречия. Представи си само: в пикът си Османската империя е на площ от 5 милиона и 200 хиляди квадратни километра. Територията е толкова трудна за опазване, че ако има въ̨трешни конфликти, тя ще стане прекалено уязвима.

Въпрос 23: А защо не са̨ ни давали да си имаме религия?
Борбата за независима българска църква е борба най-вече с гръцката патриаршия, тъй като гърците управляват православните дела в рамките на Империята, и много по-малко с администрацията на Османската империя.

Въпрос 24: Тия гърци открай време все по-добре се оправят май?
Така си е.

Въпрос 25: Имало ли е българска съпротива по време на османското владичество?
Почти през ця̋лото време. Но това са̨ малки, локални бунтове и въстания.

Въпрос 26: А хайдутите?
Без да отричаме героизмът им, хайдутите не са̨ добре организирани и по-скоро са̨ осъ̨ществявали, хм, единични акции, често над уплашени до смърт, беззащитни османци. Може и да не знаеш, но част от хайдутите са̨ хайдутствали така, както се бера̨т портокали в Испания. Тоест, само през топлите месеци. Зимата са̨ си се прибирали по къ̨щите и като запролети, хайде пак на Балканът.

Въпрос 27: Е, па то така не става?
Па така не става, определено.

Въпрос 28: Ние, българите, имали ли сме по-специални права в рамките на Империята?
Да. Например, за българите не е имало задължителна военна служба. Много българи са̨ участвали и в управлението, като с течение на годините техния̌т брой се увеличава. Но, това е характерно за мултикултурните общества, каквото е и в Османската империя.

Въпрос 29: Много неща ли са̨ ни били забранени?
Като вся̋ко огромно нещо Османската империя непрестанно се реформира, стремейки се към демократизация и единство. Вся̋ка следваща реформа дава все по-големи права на народите, които съставляват империята. Така постепенно забраните отпадат. По време на Възраждането българите имат право на собственост, право да извършват търговия, право да пъ̨туват.

Въпрос 30: Значи, много от тия големите възрожденски къ̨щи, дето сега ги дават под наем, са̨ били на български баровци?
Да, това са̨ къ̨щи на богати българи. И тук малко ще те разочаровам: архитектурата, която ние наричаме възрожденска, е класическа османска архитектура.

Въпрос 31: А имало ли е много богати българи тогава, примерно като Пеевски, или поне наполовина?
Имало е. Например бащата на Каблешков е сред много богатите българи. Той е събирал данъци от името на Османската империя в доста обширни територии и е печелил доста от това.

Въпрос 32: А младия̌т Каблешков защо така е постъ̨пил, вместо да си гледа животът?
Защото е искал да бъ̨дем свободни. Да не сме свободни обаче не означава, че сме били роби.

Въпрос 33: Последно – ние под турско робство ли сме били, под османска власт ли, под какво?
Не забравяй нещо важно. Тогава езикът е бил много по-различен и определенията са̨ били по-простички. Езиковата терминология, историческата терминология, с която си служим сега, тогава е била непозната.

Въпрос 34: Значи, по-коректно е да използваме "османска власт"?
Не само е по-коректно, но е и по-правилно. Както сам си забеля̋зал, фактът, че съ̨ществуваме и до днес, означава, че сме запазили идентичността си. Тоест, през ця̋лото време ние сме се съхранили като народ, но през тези 5 века не сме имали държавно управление.

Въпрос 35: А тогава с данъците как е седя̋л въпросът?
Като сега. Данъкът за българите в Османската империя е десет процента от доходът.

Въпрос 36: Я да питам нещо важно сега. Турците искали ли са̨ да ни претопя̨т като народ?
Не, разбира се. Османците са̨ ни управлявали, което е различно от това да са̨ искали да ни претопя̨т.

Въпрос 37: През тези години имало ли е издевателства на турците над мирното българско население?
Да. И тези издевателства се наричат престъ̨пност. Толерирането на престъ̨пността обаче не е политика на Османската империя, както и на нито една държава.

Въпрос 38: Висока ли е била престъ̨пността?
Много, в раю̄ните на кърджалиите, както и в тези раю̄ни, в които се заселват черкези.

Въпрос 39: А тия кърджалиите, каква им е играта?
След промишлената революция в Англия, Османската империя започва да върви неумолимо надолу. Феодализмът просто си изживява времето. Това отслабва Империята и кърджалиите, които са̨ тогавашното ВИС-2, овладяват цели територии и налагат властта си над тези земи. Така че кърджалиите са̨ рекетю̄ри и престъ̨пници.

Въпрос 40: Кърджалиите само българи ли са̨ клали?
Не. При тя̋х ня̋ма българи, ня̋ма османци – те безчинстват над цивилното население. И слабата Османска империя не може да се справи с тя̋х.

Въпрос 41: А черкезите?
Ако кърджалиите са̨ ВИС-2, черкезите са̨ СИК. Това е малцинство, което Русия насилствено прогонва от земите си. И тъй като черкезите са̨ мюсюлмани, те се заселват в границите на Империята. И започват да дерибействат, обирайки и убивайки и българи, и турци, и който там им падне.

Въпрос 42: Значи, когато държавата е зле, независимо дали се казва България или Османска империя, и ние сме зле? Като е добре, и ние сме добре, така ли?
Абсолютно. Априлското въстание избухва най-вече в територии, в които са̨ се заселили черкези. Защото престъ̨пността в тези раю̄ни е висока, хората не се чувстват сигурни и ня̋ма кой да им помогне. Години наред те очакват Османската империя да реши проблемът с черкезите, но тя ня̋ма ресурс да се справи.

Въпрос 43: Най-важното – аз сега роб ли съм?
Не си роб, колега. И никога не си бил. Просто през тези векове данъчните ти са̨ били турци и са̨ ти събирали данък точно колкото сега, не си ходил войник, точно както сега, имал си право да изповя̋дваш религията си, точно както сега, а и да работиш – за друг или за себе си, вече зависи от твоята инициативност.

Въпрос 44: Понеже стана дума за работа, та в тази връзка да попитам – имало ли е социални помощи за българите в Османската империя?
Колкото и странно да ти звучи, да. Но те не са̨ били масова практика, по-скоро решение на местния̌т управник. Отпускани са̨ помощи за многодетни семейства, за лечение, за образование.

Въпрос 45: То май не е било чак толкова зле?
Виж, имало е периоди, в които е било много зле, и такива, в които е било добре. Каквито моменти има във вся̋ка една държава.

Въпрос 46: Защо ни е важно да бъ̨дем роби?
Защото е по-лесно. Историята, ако се разглежда като робска, улеснява бездействието в нашето съвремие. Защото да си роб е оправдателно, ненужно и жалко. Освен че не е вя̋рно.

Въпрос 47: Примери с други държави можеш ли да ми дадеш?
Да, веднага. Австралия започва като каторга, но хората там не се самоопределят като каторжници. Шотландия не успя̋ва да запази независимостта си, но не се определят като хора под английско робство. Норвегия е независима държава от малко повече от 100 години, но те не се определят като роби на шведите.

Въпрос 48: Ама не е честно – аз не мога̨ да се сравня̨ нито с шведите, нито с шотландците, съгласи се?
Ня̋ма да се съглася̨, защото можеш. И това, че сам искаш да се определяш като роб, това те спира.

Въпрос 49: А като не съм роб, как да определям мина̨лото си?
Като мултикултурно, интересно, като такова, което те е обогатило. Като мина̨ло, което днес може да ти даде уникалност. Като едно твое, лично и неповторимо мина̨ло, с много минуси, но с още повече плюсове.

Въпрос 50: Сега, когато вече не съм роб, какво да направя̨?
Вдигни си главата и погледни бъ̨дещето, драги.

.. към началото ..


Препратки (references)

.. към началото ..


Коментари, въпроси и отговори (comments, Q&As)

Ако има въпрос или коментар, на който тря̋бва да отговоря̨, ще препиша̨ въпросът или коментарът тука и ще отговоря̨ тука.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 21:18::
    • Този текст на Мартин Димитров се намира поне на още три места в мрежата, препратки към които са̨ дадени по-горе. Изглежда първата публикация е в egoist.bg.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:08::
    • В текстът на Мартин Димитров, в 50-те въпроса и в 50-те отговора, аз не съм внасял поправки. Дори не зная̨ как да допълня̨ отговорът на въпрос 8, където явно има пропусна̨ти думи.

  • ◄► ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:14::
    • За мене персонажите Пеевски или Ценко Чоков са̨ напълно непознати и безинтересни. Никога не съм ги коментирал. Но явно авторът смя̋та, че те са̨ добре познати на публиката.

  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:23::
  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-03 22:48:: Размишления относно драмата на Балканджи Йово (.. покажи ..)

  • ►►  ::ivo.berov, 2016-01-28 19:31:: Възвание на свободолюбиви българи в защита на турското робство, изконните български ценности и т.н. (.. покажи го тука ..) (.. покажи го там ..)

  • ►►  ::christo.tamarin, 2019-02-05 11:41:: Бележки по отечествено-фронтовския̌т правопис (.. покажи ги ..) 

    .. към началото ..


No comments:

Post a Comment