.. към прѣпраткитѣ .. .. към коментаритѣ .. .. to the bottom ..
Житейска програма
(.. покажи моитѣ прѣсни коментари ..)Работническо дѣло
5 февруари 1986
рубриката "Документален разказ"
записала Весела Цолова
"Работническо дѣло" бѣше единствения̌т официоз в България до появата на "Демокрация" прѣз февруари 1990. В СССР имаше два официоза - "Правда" и "Извѣстия".
В рубриката "Документален разказ" "Работническо дѣло" публикуваше разкази от първо лице на знатни строители, знатни комбайнери, и други такива.
Мене сѫ ме избрали, защото току-що бѣ̋х спечелил голѣ̋мата награда от Втория̌т национален конкурс по програмиране.
Журналистката Весела Цолова си е мислѣла, че тя трѣ̋бва да напише текстът. С мене обаче нѣ̋маше как да стане така. Текстът си е мой.
От седем години работя̨ с компютри - ние ги наричаме просто машини.
С компютри съм се занимавал и прѣди това, като студент и ученик.
На работа постѫпих прѣз 1979, а тази статия е от 1986 - затова седем години.
Пенсионирах се прѣз 2019. Слѣдователно, професионално с компютри съм се занимавал 40 години.
Компютър, който мога̨ да го вдигна̨ и да го прѣмѣстя̨, го наричам компютърче.
Като кажа̨, че съм програмист, ме питат "И в какво се състои работата на програмиститѣ?" Най-напрѣд отговарям: да се учим. Поговорката, че човѣк се учи, докато е жив, за програмиститѣ има съвсѣм конкретен смисъл. Изучаваме възможноститѣ, начинитѣ и срѣдствата за работа с машинитѣ, които твърдѣ бързо се усъвършенстват. Всѣ̋ко изоставане може да те изхвърли "зад бордът" на професията.
Налага се да навлизаме и в прѣдмѣтната област, къдѣто ще се прилагат разработванитѣ от нас програми. Та нали "за да научим компютърът" на нѣщо, най-напрѣд трѣ̋бва да се научим самитѣ ние. Защото компютритѣ сѫ си
машини
и като всички машини - автомобили, стругове, станове, не мога̨т да мисля̨т. Което и да е животно - куче, котка, даже мишка, е много по-интелигентно от машинитѣ. А това означава, че програмиститѣ сѫ тѣзи, които трѣ̋бва да мисля̨т и да прѣмислят заради машинитѣ.
В публикувания̌т текст думата "даже" бѣ замѣстена с "дори":
куче, котка, дори мишка.
Разбира се, всички хора мисля̨т. Особеното при нас е, че цѣленасочената мисъл трѣ̋бва да се изрази, да се въплъти в програма за компютърът, която да рѣшава дадена задача, и която се подлага на неумолима провѣрка на машината.
Самокритиката на събрание - общо или партийно, бѣше част от тогавашната корпоративна култура. А цѣ̋лата тогавашна държава трѣ̋бва да я̨ разглеђате като една корпорация. Това е разяснение към думитѣ по-долу.
И така, да се учиш не е толкоз трудно, да създаваш е безспорно най-приятното. Но колкото и парадоксално да звучи за нѣ̋кого, най-често ни се налага да се "самокритикуваме" ... Е, не прѣд събрание, а прѣд машината. Това може би е най-тежкото в нашата професия, защото много изхабява. Прѣдставѣте си дни наред човѣк да се занимава само с откриване и отстраняване на собственитѣ си грѣшки. Успокояваме се с мисълта на дрѣвнитѣ, че "човѣшко е да се грѣши". Дали сѫ подозирали до каква степен сѫ прави? И се учим от грѣшките си, разбира се.
Повечето от задачитѣ, които се срѣщат на практика, не сѫ по силитѣ на един програмист. С рѣшаването на тѣзи задачи се заема
колектив
от проектанти и програмисти. Създаването на една програмна система може да трае години. И не винѫги всичко върви гладко. Необходимо е в колективът да се поддържат добри отношения, хората да се разбират и да си вѣ̋рват. Трѣ̋бва да има и добър рѫководител. А ако не успѣя̨т да се сработя̨т, едва ли ще се стигне до желания̌т краен резултат - програмния̌т продукт, въпрѣки че всѣки поотдѣлно може да е много добър специалист. Има случаи да пропадат разработки поради лош микроклимат в творческия̌т колектив.
Терминологията при днешната корпоративна култура е малко по-различна.
Разяснение на нѣ̋кои думи по-долу: За всѣки професионалист удовлетворение от работата му носи високата заплата.
Има и поговорка: Браво се казва на магаре, на човѣк се дават пари.
Може би не ви става ясно какво прѣдставлява програмирането. То не се смѣ̋та за наука, не е и изкуство, още по-малко спорт (като шахматът напримѣр). Но без съмнѣние то е високоинтелектуална творческа дѣйност. И все пак, за мен е по-важна другата страна на въпросът: какво носи на програмистът удовлетворение от работата? Едва ли защита на дисертация. Още по-малко "шампионска титла". Според мене, това е да виђаш, че създаденитѣ от тебе програми се използват и потрѣбителитѣ сѫ доволни от тѣ̋х. Излиза, че програмирането е
производство
- то служи да удовлетвори съвсѣм конкретни потрѣбности от програмни продукти. Тѣзи потрѣбности нарастват с все по-осезаемото навлизане на компютритѣ във всички сфери на обществено-икономическия̌т живот.
При създаването на програмния̌т продукт възникват редица проблеми. Доскоро всеобща бѣше практиката програмата да се пише от програмисти-професионалисти. Но тѣ обикновено не познават достатъчно областта, в която тя ще се прилага. Специалиститѣ пък в тази област слабо познават възможноститѣ на изчислителната техника. Общ език лесно не се намира и резултатът е професионално написан програмен продукт без потрѣбителска стойност. За пълното прѣодоляване на това разминаване ще допринесе всеобщото образование по информатика.
Аз самия̌т съм започна̨л да уча̨ програмиране от девети клас, но "на сухо". Имах възможност да изпробвам своя програма на компютър едва като студент. Сега е друго. Убѣден съм, че програмирането вече е по силитѣ на ученици от пети-шести клас. Нѣщо повече, тѣ имат възможността да съставят и да изпълняват свои програми. Естествено е да овладѣя̨т професията на програмистът много по-рано от нас. И само слѣд двѣ-три години ще ни изпрѣваря̨т, защото общопризнато е, че програмирането е професия за млади. Човѣк може да бѫде продуктивен като програмист до опрѣдѣлена възраст. Зависи от човѣкът. За себе си давам още пет години, най-много десет. Неизбѣжно нѣ̋кой ден ще ми се наложи да се откажа̨ и да се захвана̨ с нѣщо друго.
Четиридесет години издържа̀х. Излѣзе, че за друго не ме бива, а като кодировчик - в писането на програмен код - бѣ̋х много добър.
В търновската гимназия учихме програмиране на Алгол-60 и на машинен език за Минск-2. Само на сухо.
Когато писах горнитѣ думи, че програмирането е професия за млади и че скоро ще ми се наложи да се откажа̨ от програмирането, имах скрита мисъл - искаше ми се нѣ̋как си да се издѣйства по-ранно пенсиониране за програмиститѣ, каквато привилегия имаха̨ минıоритѣ и военнитѣ. Не се получи. Дал Бог да доживѣя̨ до необходимата възраст, и можах да прѣдставя̨ документи за над 40 години стаж - като програмист.
Програмирането, както всѣ̋ка творческа дѣйност, може да се доведе до изкуство. Стига в житейската ти програма да нѣ̋ма излишни прѣходи. Винѫги да продължаваш напрѣд. Към по-доброто.
►► покажи карѐто отстрани
скрий
Христо Христов е роден на 9 юни 1954 г. в с. Кѐсарево, Великотърновски окрѫг.
Завършва срѣдното си образование със златен медал във Велико Търново.
Като първенец в републиканската олимпиада по математика през 1972 г.
е приет за студент по математика в Софийския̌т университет "Климент Охридски".
От 1979 г. работи като програмист в
Технологичния̌т институт за информационни системи "СИСТЕМИЗОТ" в София.
Носител на голѣ̋мата награда от Втория̌т национален конкурс по програмиране.
►► Прѣпратки (references) (.. покажи ..)
(.. покажи прѣпраткитѣ ..) .. към началото ..
▼▼ Прѣпратки (references) (.. скрий ..)
- {offline} Работническо дело, 1986-02-05, рубрика "Документален разказ"
- {offline} Списание "Компютър за вас", брой 3/1986, Форум - втори национален конкурс по програмиране - София ´86
- П.Кендеров за олимпиадата по математика през 1972
- Л.Карагьозов и Ив.Проданов за олимпиадата по математика през 1972
- За олимпиадата по математика през 1972 в Музея̌т на математиката и информатиката в България
- sandacite.bg: Историческа справка за СИСТЕМИЗОТ
- christotamarin.blog: За компютритѣ полиномиално
►► Коментари, въпроси и отговори (comments, Q&As) (.. покажи ги коментаритѣ ..) (.. разгъна̨ти ..) .. към началото ..
▼▼ Коментари, въпроси и отговори (comments, Q&As) (.. скрий ги ..) (.. свий ги ..) (.. разгъни ги ..) .. към началото ..
Ако има въпрос или коментар, на който трѣ̋бва да отговоря̨, ще прѣпиша̨ въпросът или коментарът тука и ще отговоря̨ тука.
-
►►
::christo.tamarin, 2021-02-05 17:11::
(.. покажи ..)
За тази публикация в "Работническо дѣло"
-
▼▼
::christo.tamarin, 2021-02-05 17:11::
За тази публикация в "Работническо дѣло"
(.. скрий ..)
- "Работническо дѣло" бѣше единствения̌т официоз в България до появата на "Демокрация" прѣз февруари 1990. В СССР имаше два официоза - "Правда" и "Извѣстия". Това бѣ̋ха̨ най-надѣђнитѣ печатни легални източници на информация по онова врѣме, прѣди 1990.
- В рубриката "Документален разказ" вѣстникът "Работническо дѣло" публикуваше разкази от първо лице на знатни строители, знатни комбайнери, и други такива.
- Мене сѫ ме избрали, защото току-що бѣ̋х спечелил голѣ̋мата награда от Втория̌т национален конкурс по програмиране.
- Журналистката Весела Цолова си е мислѣла, че тя трѣ̋бва да напише текстът. С мене обаче нѣ̋маше как да стане така. Текстът си е мой.
Текстът го писахме една вечер с една колежка.
През деня̌ тази журналистка Весела Цолова донесе проекто-текст, аз го взех и обѣщах да го редактирам. Текстът бѣше ужасен, нищо от него не оставихме.
На другия̌т ден занесох редактирания̌т вариант, в който не бе остана̨ло нищо от оригиналния̌т вариант. За всѣ̋ко изрѣчение се борѣх. Заявих ѝ, че форматът на рубриката е да прѣдава моитѣ думи, и аз не съм съгласен думитѣ ми да се изопачават. Казах ѝ, че ако иска, може да си напише друга статия в друг формат със свои думи.
Нито една моя дума не бѣ смѣнена в публикувания̌т текст. По-горния̌т редактор явно се е бил съгласил с мене.
Заглавието "Житейска програма" е на редакцията. Весела Цолова ми каза, че дори тя не можѣла да опрѣдѣли заглавието. - В спорът међу нас Весела Цолова се наложи само веднѫж.
Мое прeдложение: .. куче, котка, даже мишка ..
Весела Цолова: "даже" е русизъм, да го замѣним с "дори".
Публикувано: .. куче, котка, дори мишка ..
.. ку̀че, ко̀тка, да̀же мѝшка .. има си ритъм.
.. ку̀че, ко̀тка, дорѝ мѝшка .. нарушен ритъм.
.. коза̀, овца̀, дорѝ свиня̀ - възстановен ритъм. - (.. скрий го коментарът за тази публикация в "Работническо дѣло" ..)
-
►►
::christo.tamarin, 2021-02-10 23:05::
(.. покажи ..)
За Втория̌т национален конкурс по програмиране
-
▼▼
::christo.tamarin, 2021-02-10 23:05::
За Втория̌т национален конкурс по програмиране
(.. скрий ..)
- Стана̨ дума за Втория̌т национален конкурс по програмиране. Публикацията ми в "Работническо дѣло" се дължи на това, че бѣ̋х лау̌реат от този конкурс.
- Информация за конкурсът вече трудно може да се намѣри. А и аз много нѣща съм забравил. Това обаче ме мотивира да запиша̨ тук смѫтнитѣ си спомени. Става дума за Втория̌т национален конкурс по програмиране. Нищо не мога̨ да кажа̨ за Първия̌т, нито за слѣдващи издания на конкурсът.
- Конкурсът се проведе в два крѫга - задочен и присѫтствен, и в пет секции според използвания̌т език за програмиране. Всѣки участник трѣ̋бваше да си избере с кой език ще участва. Не помня̨ кои бѣ̋ха̨ петтѣ допустими езика за програмиране.
- Задочния̌т крѫг се проведе прѣз 1985 с една задача за всички, която не я̨ помня̨.
- Това бѣ моментът, когато участникът избира език за програмиране.
- Рѣшенията на задачата на избрания̌т език трѣ̋бваше да се изпратя̨т до журито на конкурсът, като задължително трѣ̋бваше да включват доказателство, че програмата, рѣшаваща задачата, е пускана на компютър.
- Задачата прѣдполагаше разработка на алгоритъм, кодиране на алгоритъмът в програма и изпълнение на програмата на компютър, което да доведе до рѣшение на задачата.
- Алгоритъмът включваше рекурсия, а срѣдата, къдѣто щѣ̋х да я̨ пускам програмата си, не допускаше рекурсия. Рекурсията трѣ̋бваше да я̨ симулирам.
- Слѣдващия̌т крѫг на конкурсът се проведе в 325-та ау̌дитория на Математическия̌т факултет с над сто участници.
- Дадоха̨ ни двѣ задачи.
- Първата бѣ от типът на задачата от задочния̌т крѫг, но доста по-трудна.
Прѣдполагаше се разработка на алгоритъм и кодиране на алгоритъмът в програма, на рѫка написана на хартия. Изпълнение на компютър нѣ̋маше как да се осигури.
- Рѣших задачата. Нѣ̋маше нуђа да симулирам рекурсията, понеже не се прѣдвиђаше изпълнение на програмата. Журито щѣше да оцѣнява рѫкописни програмни текстове.
- Спомням си, че условието на тази задача и моето рѣшение бѣ̋ха̨ публикувани в нѣ̋какво списание.
- Втората задача бѣше от друг тип. Получихме лист с напечатан откѫс от програмен текст. Трѣ̋бваше да намѣрим грѣшкитѣ в програмата, по възможност всичкитѣ.
- Струва ми се, че всичкитѣ грѣшки ги бѣ̋х изловил.
- Втората задача бѣше с различни версии за петтѣ допустими езици за програмиране.
- Помня̨, че голѣ̋мата награда бѣше парична, приблизително цѣната на цвѣтен телевизор "Велико Търново", за какъвто си я̨ похарчих наградата.
- (.. скрий го коментарът за втория̌т национален конкурс по програмиране ..)
-
►►
::Santhosh, 2023-07-17 11:23::
(.. покажи тука ..)
Истини за компютърното програмиране, които често се прѣмълчават
(.. покажи там ..)
-
▼▼ ::Santhosh, 2023-07-17 11:23:: Истини за компютърното програмиране, които често се прѣмълчават (.. скрий ..) (.. покажи тука в оригинал на френски ..) (.. покажи там ..)
Компютърното програмиране, въпрѣки че е техническа и прецизна дисциплина, сѫщо има нѣ̋кои нѣща, остана̨ли недоизказани. Ето нѣ̋кои от тѣ̋х:
(.. скрий го коментарът ..) (.. покажи тука оригиналния̌т текст на френски ..) (.. покажи го там ..) .. към началото ..- Нѣ̋ма само един правилен начин за програмиране. Има много различни подходи за рѣшаване на проблем в програмирането. Всѣки програмист има свой собствен начин да прави нѣщата, стига крайния̌т резултат е правилен и ефективен. Универсален метод нѣ̋ма.
- Комуникационнитѣ умѣния имат значение. Програмирането не е само писане на код. Комуникацията с члѣновете на екипът, с клиентитѣ и с потрѣбителитѣ е не по-малко от сѫществено значение. Често се прѣнебрѣгва способността да се обясняват ясно идеитѣ, да се слуша внимателно и да се сътрудничи, но тя е от рѣшаващо значение за успѣхът на един проект.
- Често проектитѣ отнемат повече врѣме от очакваното. Трудно е да се оцѣни колко врѣме ще е необходимо за завършване на проект за програмиране. Непрѣдвидени събития, грѣшки, проблеми със съвмѣстимостта и други прѣчки мога̨т значително да забавят процесът на разработка. Важно е да планирате реалистични срокове и да сте гъвкави.
- Непрѣкѫсна̨тото обучение е от сѫществено значение: Програмирането се промѣня бързо. Постоянно се появяват нови технологии, нови езици, нови срѣди за програмиране (new frameworks). За да сѫ в крак с новоститѣ и да остана̨ конкурентоспособни, програмиститѣ трѣ̋бва да продължават да се уча̨т и да се образоват прѣз цѣ̋лата си кариера.
- Дефектитѣ в софту̌ерът (бъговетѣ) сѫ неизбѣжни. Дори опитни програмисти правя̌т грѣшки и въвеђат бъгове в своя̌т код. Тѫрсенето на грѣшки (bugfixing-ът) е нераздѣлна част от процесът на разработка и може да отнеме много врѣме. Добра практика е да се извършват стриктни тестове и да се използват инструменти за отстраняване на бъгове, за да се минимизират грѣшкитѣ, но тѣ никога не мога̨т да бъда̨т напълно елиминирани.
- Документацията често се прѣнебрѣгва. Ясната и пълна документация е от сѫществено значение, за да позволи на другитѣ разработчици да разбера̨т и да работя̨т върху сѫществуващ код. За съжаление тя често се прѣнебрѣгва или се смѣ̋та за второстепенна задача. Инвестирането на врѣме в документацията може да улесни поддръжката на кодът в дългосрочен план.
- Програмирането е творческа дисциплина. Въпрѣки че програмирането често се смѣ̋та за техническа дисциплина, то включва и елемент на творчество. Програмиститѣ трѣ̋бва да намират иновативни рѣшения на проблемитѣ, да проектират удобни потрѣбителски интерфейси и да разработват елегантни софту̌ерни архитектури.
▼▼ ::Santhosh, 2023-07-17 11:23:: Истини за компютърното програмиране, които често се прѣмълчават (.. скрий ..) (.. скрий го текстът на френски ..) (.. покажи го там ..)Компютърното програмиране, въпрѣки че е техническа и прецизна дисциплина, сѫщо има нѣ̋кои нѣща, остана̨ли недоизказани. Ето нѣ̋кои от тѣ̋х:
- Нѣ̋ма само един правилен начин за програмиране. Има много различни подходи за рѣшаване на проблем в програмирането. Всѣки програмист има свой собствен начин да прави нѣщата, стига крайния̌т резултат е правилен и ефективен. Универсален метод нѣ̋ма.
- Комуникационнитѣ умѣния имат значение. Програмирането не е само писане на код. Комуникацията с члѣновете на екипът, с клиентитѣ и с потрѣбителитѣ е не по-малко от сѫществено значение. Често се прѣнебрѣгва способността да се обясняват ясно идеитѣ, да се слуша внимателно и да се сътрудничи, но тя е от рѣшаващо значение за успѣхът на един проект.
- Често проектитѣ отнемат повече врѣме от очакваното. Трудно е да се оцѣни колко врѣме ще е необходимо за завършване на проект за програмиране. Непрѣдвидени събития, грѣшки, проблеми със съвмѣстимостта и други прѣчки мога̨т значително да забавят процесът на разработка. Важно е да планирате реалистични срокове и да сте гъвкави.
- Непрѣкѫсна̨тото обучение е от сѫществено значение: Програмирането се промѣня бързо. Постоянно се появяват нови технологии, нови езици, нови срѣди за програмиране (new frameworks). За да сѫ в крак с новоститѣ и да остана̨ конкурентоспособни, програмиститѣ трѣ̋бва да продължават да се уча̨т и да се образоват прѣз цѣ̋лата си кариера.
- Дефектитѣ в софту̌ерът (бъговетѣ) сѫ неизбѣжни. Дори опитни програмисти правя̌т грѣшки и въвеђат бъгове в своя̌т код. Тѫрсенето на грѣшки (bugfixing-ът) е нераздѣлна част от процесът на разработка и може да отнеме много врѣме. Добра практика е да се извършват стриктни тестове и да се използват инструменти за отстраняване на бъгове, за да се минимизират грѣшкитѣ, но тѣ никога не мога̨т да бъда̨т напълно елиминирани.
- Документацията често се прѣнебрѣгва. Ясната и пълна документация е от сѫществено значение, за да позволи на другитѣ разработчици да разбера̨т и да работя̨т върху сѫществуващ код. За съжаление тя често се прѣнебрѣгва или се смѣ̋та за второстепенна задача. Инвестирането на врѣме в документацията може да улесни поддръжката на кодът в дългосрочен план.
- Програмирането е творческа дисциплина. Въпрѣки че програмирането често се смѣ̋та за техническа дисциплина, то включва и елемент на творчество. Програмиститѣ трѣ̋бва да намират иновативни рѣшения на проблемитѣ, да проектират удобни потрѣбителски интерфейси и да разработват елегантни софту̌ерни архитектури.
La programmation en informatique, bien qu'elle soit une discipline technique et précise, comporte également quelques non-dits. Voici certains d'entre eux:
(.. скрий го коментарът ..) (.. скрий го оригиналния̌т текст на френски ..) (.. покажи го там ..) .. към началото ..- Il n'y a pas qu'une seule bonne façon de programmer: Il existe de nombreuses approches différentes pour résoudre un problème de programmation. Chaque programmeur a sa propre façon de faire les choses, et tant que le résultat final est correct et efficace, il n'y a pas de méthode universelle.
- L'importance des compétences en communication: La programmation ne consiste pas seulement à écrire du code. La communication avec les membres de l'équipe, les clients et les utilisateurs est également essentielle. La capacité à expliquer clairement les idées, à écouter attentivement et à collaborer est souvent négligée, mais elle est cruciale pour le succès d'un projet.
- Les projets prennent souvent plus de temps que prévu: L'estimation du temps nécessaire pour achever un projet de programmation peut être difficile. Les imprévus, les bugs, les problèmes de compatibilité et d'autres obstacles peuvent ralentir considérablement le processus de développement. Il est important de prévoir des délais réalistes et de faire preuve de flexibilité.
- L'apprentissage continu est essentiel: La programmation évolue rapidement, de nouvelles technologies, langages et frameworks apparaissent constamment. Pour rester à jour et compétitif, les programmeurs doivent continuer à apprendre et à se former tout au long de leur carrière.
- Les bugs sont inévitables: Même les programmeurs expérimentés commettent des erreurs et introduisent des bugs dans leur code. La chasse aux bugs fait partie intégrante du processus de développement et peut prendre beaucoup de temps. Une bonne pratique consiste à effectuer des tests rigoureux et à utiliser des outils de débogage pour minimiser les bugs, mais ils ne peuvent jamais être complètement éliminés.
- La documentation est souvent négligée: La documentation claire et complète est essentielle pour permettre à d'autres développeurs de comprendre et de travailler sur un code existant. Malheureusement, elle est souvent négligée ou considérée comme une tâche secondaire. Investir du temps dans la documentation peut faciliter la maintenance du code à long terme.
- La programmation est une discipline créative: Bien que la programmation soit souvent considérée comme une discipline technique, elle implique également une part de créativité. Les programmeurs doivent trouver des solutions innovantes aux problèmes, concevoir des interfaces utilisateur conviviales et élaborer des architectures logicielles élégantes.
-
►►
::christo.tamarin, 2023-04-20 10:39::
(.. покажи ..)
Щрихи от биографията ми
(.. покажи във facebook ..)
-
▼▼
::christo.tamarin, 2023-04-20 10:39::
Щрихи от биографията ми
(.. скрий ..)
(.. покажи във facebook ..)
- По повод на мои публикации и постове във facebook на истoрически теми наскоро възникна̨ха̨ дискусии какъв съм аз, какво образование имам и имам ли право да се изказвам по въпроси от историята.
- Подобни въпроси мога̨т да се поставя̨т и във връзка с публикациитѣ ми по лингвистични теми.
- По професия съм компютърен програмист и софту̌ерен инженер.
Като такъв съм натрупал цѣлия̌т изискващ се за пенсия стаж - над 40 години,
и скоро слѣд като навърших и възрастта за пенсия,
отхвърлих професионалнитѣ си ангажименти
и заживѣ̋х като щастлив пенсионер.- Все пак, да е ясно: в тази област работя̨ за пари.
- И разбира се, вече отхвърлям всѣ̋какви ангажименти -
а бе не ме бива вече, паметта ми отслабна̨.
- Като щастлив пенсионер съм се отдал на любителски занимания,
наричани понѣ̋кога хоби -
занимания по лингвистика, история и
най-вече историческа лингвистика, т.е. лингвистична археология.- Намирам врѣме и да пиша̨ за далечната история на компютритѣ.
- Това го правя̨ без пари.
Правя̨ го като магаре, а не като човѣк,
защото "браво" се казва на магаре, а на човѣк се дават пари.
- Не писах какъв съм по образование. Математик съм.
- Имам магистърска степен по математика в областта "реален и функционален анализ".
- Имам и правоспособност за учител по математика.
- Обаче както вече писах, работил съм само като компютърен програмист и софту̌ерен инженер.
- И във връзка с любителскитѣ ми занимания - важно е основното и срѣдното образование.
- Учебния̌т материал по мое врѣме бѣ впечатляващ и аз го владѣѣх до подробности.
По всички прѣдмѣти, освѣн по основи на комунизмът. - Сега понѣ̋кога се чудя̨ как специалисти с висше образование, ерудити в своята област, не зная̨т елементарни нѣща.
- Такива хора явно имат висше образование, ама основно и срѣдно образование имат ли, нѣ̋мат ли?
- Как да е.
- Аз съм човѣк с основно образование, завършено в родното ми село,
и със срѣдно образование, завършено в търновска гимназия. - Като примѣр да дам обучението по руски език.
От 5-ти до 9-ти клас в учебната програма влизаше всичко необходимо,
за да постигна̨т ученицитѣ добър руски език, да не кажа̨ перфектен.
И въпрѣки това имах колеги с висше математическо образование и с шестица по руски от срѣдното училище, за които трудно можѣше да се каже, че зная̨т руски. - Да припомня̨, че прѣз 80-тѣ почти цѣ̋лата българска индустрия работѣше за съвѣтския̌т пазар, а аз тогава работѣх в българската компютърна индустрия.
- Руски език ни бѣше нужен. Английски - разбира се - сѫщо.
- Учебния̌т материал по мое врѣме бѣ впечатляващ и аз го владѣѣх до подробности.
- Бил ли съм репресиран прѣз тоталитаризмът? Не. (.. покажи защо пък да съм бил репресиран и защо не съм бил ..)
- Бил ли съм репресиран прѣз тоталитаризмът? Не.
(.. скрий дали съм бил репресиран ..)
- Като студент във варненската академия баща ми е издавал легионерски вѣстник "Студентски глас".
- За тази си дѣйност е получил двугодишна присѫда от така нарѣчения̌т "народен сѫд".
- Да, баща ми е бил репресиран при комунистическия̌т тоталитаризъм, но аз - не.
- Опазил ме Бог от школата за запасни офицери, както и от всѣ̋каква сержантска школа.
- Изкарах чиста служба с чист пагон.
- Да повторя̨:
- Имам магистърска степен по математика в областта "реален и функционален анализ".
- Имам и правоспособност за учител по математика.
- Обаче съм работил само като компютърен програмист и софту̌ерен инженер.
- Когато завърших магистърската програма, се откри асистентско мѣ̋сто по математика във Висшия̌т педагогически институт в Шумен.
- Точно за мене. Кандидатствах.
- Проучили сѫ мина̨лото ми и произходът ми.
- Не ме допусна̨ха̨ до конкурсът.
- Като човѣк от село без софийско жителство, можѣше да се установя̨ в Шумен.
- Можѣше да стана̨ шумналия.
- Щѣ̋х да стана̨ добър даскал на даскали по математика.
- И като даскал на даскали, едва щѣ̋х да свързвам двата края.
- Но стана̨ много по-добрѣ.
- Разбрах, че академичната кариера не е за мене.
- За мене се намѣри много по-подходящо мѣ̋сто в компютърната индустрия и аз се скрих там.
- С уредено врѣменно софийско жителство, подновявано редовно.
- Срѣшна̨х Тамара, с която създадохме сѣмейство и отгледахме син.
- Нищо по-важно от това не е имало в моя̌т живот.
- Тритѣ ни черни пуделчета, които нашето сѣмейство бѣше осиновило, идват слѣд това.
- Не съм бил репресиран!
- Галеник на сѫдбата съм бил. (.. изповѣдта на един галеник на сѫдбата я̨ скрий ..)
- (.. скрий ги щрихитѣ от биографията ми ..)
-
►►
::christo.tamarin, 2022-07-15 11:55::
(.. покажи ..)
Спомени от 1972
(.. покажи във facebook ..)
-
▼▼
::christo.tamarin, 2023-04-20 10:39::
Спомени от 1972
(.. скрий ги ..)
(.. покажи във facebook ..)
- Прѣз 1972 завърших срѣдното си образование в търновската гимназия.
Завърших 11-ти клас.
На 1972-10-04 ме взеха̨ войник.- Нашия̌т набор бѣше третия̌т по ред, при който приетитѣ във висше учебно заведение първо на общо основание отслужваха̨ двѣтѣ години редовна военна служба.
- Прѣз прѣднитѣ години студентитѣ сѫ карали военна служба прѣз ваканциитѣ и като запасняци.
- За кандидат-студентската кампания прѣз 1972 въведоха̨ изпит по "обща култура и политическа подготовка".
- Нашия̌т випуск щѣше да държи такъв изпит за сефте.
- Както можѣше да се прѣдположи, всичкитѣ въпроси от конспектът бѣ̋ха̨ политически.
- Аз много се уплаших.
- Послѣ се оказа, че изпитът не бил толкова страшен, особено прѣд вид на четиритѣ политически изпита в университетът прѣз слѣдващитѣ години.
- Но аз много се уплаших.
- Поставих си задача да влѣ̋за̨ в университетът от олимпиада, без да държа̨ такъв изпит.
- Рѣшавах "тонове задачи" по математика и физика.
- И изпълних програмата-максимум.
- Приеха̨ ме за студент в софийския̌т университет и по математика, и по физика.
- Бѣ̋х си дал зор повече от необходимото.
- Класирах се на първо мѣ̋сто на републиканския̌т (подборния̌т) крѫг на олимпиадата по математика.
- А това пък ми донесе отговорност - участие в међународната олимпиада по математика.
- Тази отговорност не бѣше планирана - това, дѣто си го бѣ̋х поставил за цѣл, го бѣ̋х постигна̨л - бѣ̋х вече без примка на вратът - да става, каквото ще.
- Това го пиша във връзка с информация, която видѣ̋х и сподѣлих днес - класирането на българския̌т отбор по математика на 16-то мѣ̋сто на олимпиадата с пет медала, един от които златен. Браво на сегашнитѣ дѣца!
- Тазгодишната олимпиада се провела в Норвегия.
- На сайтът ӥ намѣрих нѣ̋какви данни за олимпиадата прѣз 1972, прѣди 50 години.
- Дори условията на тогавашнитѣ задачи мога̨т да се изтегля̨т.
- Тогава отборно сме се били класирали на 10-то мѣ̋сто, обаче странитѣ-участнички сѫ били много по-малко - без САЩ и Китай.
- Сега прѣз 2022 е било без Русия. Украйна сега се е класирала 17-та, непосрѣдствено слѣд България.
- По прѣпратката за 1972
ще видите нѣ̋кои числа и нѣ̋кои имена.
Моето име го нѣ̋ма. - Бронзови медали сѫ спечелили Руско Шиков и Камен Иванов.
- По мой спомен, медалът на Руско бѣше срѣбърен, но явно грѣша̨.
- Името му на Руско е сгрѣшено.
- Аз фигурирам в картинката на 3-то мѣ̋сто, със 17 точки от 40 възможни, като съм бил изпрѣварил 55 участника или 48% от участницитѣ.
- С други думи, класирал съм се в златната срѣда̀, което съвпада със споменитѣ ми.
- Прѣпратки (references):
- (.. скрий ги споменитѣ ми от 1972 ..)
- Прѣз 1972 завърших срѣдното си образование в търновската гимназия.
-
►►
::christo.tamarin, 2023-04-20 10:39::
(.. покажи ..)
Критерии за истината
(.. покажи във facebook ..)
-
▼▼
::christo.tamarin, 2023-04-20 10:39::
Критерии за истината
(.. скрий ..)
(.. покажи във facebook ..)
- Компютърна програма.
- Една компютърна програма трѣ̋бва да работи на компютър.
- Ако програмата ти не работи, ако не можеш да отстраниш грѣшкитѣ си, така че програмата да заработи, тя е за изхвърляне, за боклукът.
- Може в програмата да си вградил алгоритъм, взет от нѣ̋кой корифей в компютърнитѣ науки - това нѣ̋ма значение - твоята програма не работи, а авторът на алгоритъмът не е замѣсен в казусът.
- Отклонение. Стана̨ дума, че прѣз 1986 спечелих голѣ̋мата награда от Втория̌т национален конкурс по програмиране. Нѣ̋кои колеги сѫ си помислили, че това е състезание по математика, загубили сѫ си врѣмето да доказват вѣрността на своя̌т алгоритъм, и така не им е остана̨ло врѣме да оформя̨т самата програма. Аз не си губих врѣмето да доказвам нищо за алгоритъмът.
- Програмата трѣ̋бва да се пусне на компютър и да се тества - само това може да е критерия̌т.
- Не може да се разчита на доказателство - в самото доказателство човѣк може да допусне грѣшка.
- Разбира се, човѣк може да допусне грѣшка и в компютърната програма, но компютърът ще я̨ покаже.
- Математиката. Математиката в срѣдно училище.
- Момче, докажи ми теоремата на Питагор!
- Ама господин учителю, тази теорема е била доказана от Питагор още прѣди 2500 години! Защо аз сега трѣ̋бва да я̨ доказвам! Нима се съмнѣ̋вате, че Питагор я̨ е доказал!
- Мимето от другата паралелка прѣдния̌т час я̨ доказа теоремата и аз ӥ писах шестица. Ако ти не ми я̨ докажеш сега тука прѣд мене, на тебе ще ти пиша̨ двойка в бѣлѣжникът!
- Математиката. Математиката във висше училище.
- Колега, докажѣте твърдението XYZ!
- Ама господин професоре! Твърдението XYZ е било доказано от John Doe, професор в Харвардския̌т университет и члѣн на четири академии на наукитѣ! Защо сега аз трѣ̋бва да го доказвам твърдението XYZ, слѣд като професор John Doe го е доказал! Нима се съмнѣ̋вате, че професор John Doe го е доказал това твърдение!
- Защото, колега, ако Вие не ми докажете твърдението XYZ, сега ще Ви скѫсам и ще се видим с Вас на есенната поправителна сесия!
- Диамат.
- Забѣлѣжка_0. Едно врѣме всички студенти във висше учебно заведение държахме такъв изпит, обикновено във втори курс.
- Колега, кажѣте що е то материя!
- В книгата си "Материализъм и емпириокритицизъм" Ленин пише, че материята е обективна реалност, която ни е дадена .. [още около 50 думи]
- Браво, колега, пиша̨ Ви отличен!
- Забѣлѣжка_1. Едно врѣме можѣх да го изрецитирам какво бил писал Ленин. Сега не мога̨. Пък и не го намирам в мрѣжата. Едно врѣме учебницитѣ по диамат за студенти ги имаше в много-много екземпляри, и във всѣки един от тѣ̋х опрѣдѣлението на Ленин за материя може да се намѣри.
- Богословие.
- Забѣлѣжка. На такъв изпит не съм се явявал.
- Кажѣте, колега, какво ще ни освободи!
- Според глава 8 на Евангелието от Iоан, Iисус е казал, че като познаем истината, тя - истината - ще ни освободи!
- Браво, колега, пиша̨ Ви отличен!
- Заключение
към текстът относно критериитѣ за истината ..
- .. въз основа на жизнения̌т ми опит, въз основа на моя̌т background.
- Не съм вече срѣдношколец.
- Твърдения, в истинността на които не мога̨ да се убѣдя̨ със собствения̌т си акъл, си остават за мене съмнителни. В този смисъл авторитети не признавам.
- Става дума за твърдения от историята или лингвистиката.
- Изключения сѫ само твърденията от религията - тѣ се приемат на вѣ̋ра, религията се основава на вѣ̋ра.
- (.. скрий ги критериитѣ за истината ..)
- Компютърна програма.
-
►►
::author.unknown, 2023-10-25 09:45::
(.. покажи ..)
Историческа справка за нашето поколѣние
(.. покажи я̨ във facebook: ..
Нѣжна е нощта ..
България ..)
-
▼▼
::author.unknown, 2023-10-25 09:45::
Историческа справка за нашето поколѣние
(.. покажи я̨ във facebook: ..
Нѣжна е нощта ..
България ..)
(.. скрий я̨ ..)
- Има хора, които сѫ родени прѣз 50-тѣ и 60-тѣ години.
Отгледани сѫ прѣз 60-тѣ години.
Учили сѫ прѣз 70-тѣ години.
Тѣ сѫ се женили прѣз 80-тѣ години.
Работили сѫ прѣз 80-тѣ и 90-тѣ,
много работя̨т и днес ... - Тѣ си промѣниха̨ мирогледът прѣз 90-тѣ.
«Виђаха̨ свѣтлината» прѣз 2000-та.
Бѣ̋ха̨ изненадани прѣз 2010.
И неотказали се прѣз 2020! - Прѣживѣли почти
седем различни десетилѣтия...
два различни вѣка...
двѣ различни хилядолѣтия... - От телефон на дълги разстояния до видео-разговори навсѣ̋къдѣ по свѣтът,
от филмови ленти и slide-show-та до Youtube,
от винилови плочи до online-музика,
от рѫкописни писма до email, WhatsApp и социални мрѣжи.
От слушане на мачове по радиото, гледане на черно-бѣ̋ла телевизия и след това телевизия с висока раздѣлителна способност.
Тѣ ходѣха̨ във видеотеката, а сега гледат Netflix.
Знаѣха̨ как да отпечатат фотокарта,
имаха̨ първитѣ компютри, перфокарти, флопи дискове,
а сега имат гигабайти и терабайти на мобилни телефони или iPad.
Прѣз цѣ̋лото си дѣтство тѣ нося̨т кѫси панталони, слѣд това дълги панталони, оксфордки, бермуди или мини поли, макси поли, клинове, харем и др.
Обуваха̨ филцове, караха̨ ролери, триколки и велосипеди, мотопеди, бензинови или дизелови коли, а сега карат хибриди или 100% електрически скутери, велосипеди, скутери и коли.
Те избѣгна̨ха̨ дѣтски паралич, менингит, едра шарка, грип H1N1 и западнонилска треска. - Да! Такива хора сѫ мина̨ли прѣз много, но какъв прѣкрасен и интересен живот имат!
- Това поколѣние спокойно може да се нарече «бивши пенсионери»,
които сѫ родени в онзи свѣ̋т на 50-тѣ и 60-тѣ години,
имали сѫ аналогово дѣтство
и дигитален живот на зрѣ̋ла възраст.
Тѣ сѫ един вид «Абракадабра». В буквалния̌т смисъл на думата. - Това поколѣние е живѣ̋ло и прѣживѣ̋ло повече от всѣ̋ко друго в историята на човѣчеството във всѣ̋ко измѣрение на животът.
- Именно това поколѣние се адаптира към всѣ̋какви промѣни!
- 👏 Аплодисменти 👏!
За всички прѣдставители на особеното поколѣние,
което бѣше и си остава уникално, независмо от всичко!
Здраве, Радост, Късмет, Доброта и Щастие!💛🍀💜 - ◄►
::christo.tamarin, 2023-10-25 11:05::
два различни вѣка...
Кое е нашето хилядолѣтие?
двѣ различни хилядолѣтия...- Дали това, прѣз което европейцитѣ сѫ открили Америка?
- Или това, прѣз което американцитѣ ще заселя̨т Луната?
- (.. скрий я̨ историческата справка за нашето поколѣние ..)
- Има хора, които сѫ родени прѣз 50-тѣ и 60-тѣ години.
-
(.. скрий ги коментаритѣ ..)
(.. свий ги ..)
(.. разгъни ги ..)
.. към началото ..
(.. развернуть все̇ ..) (.. свернуть все̇ ..) .. to the bottom ..
Программа житейская
Перевода на русский не будет.
.. в начало ..
(.. show all ..) (.. collapse all ..) .. to the bottom ..
Program Of Life
Not available in English yet.
.. to the top ..
No comments:
Post a Comment